Bad Wolves - N.A.T.I.O.N.
Label: Eleven Seven Music
Bad Wolves - N.A.T.I.O.N.
Bad Wolves is geen onbekende meer. Dat de band nog steeds de aandacht niet krijgt die deze wellicht zou moeten krijgen, is na het verschijnen van N.A.T.I.O.N. een understatement. In Europa althans. De Amerikanen wisten met de cover van The Cranberrie's Zombie een groot kijk- en luisterkanon te lanceren. De video is inmiddels tweehonderdvierentachtig miljoen keer bekeken op YouTube. Vocalist Tommy Vext fungeerde als stand-in toen Ivan Moody (Five Finger Death Punch) uit de running was. De overige muzikanten hebben ook een verleden bij grote bands (God Forbid en DevilDriver).

Bad Wolves is meer dan zomaar een allstarband. Op het vorige album Disobey (2018) is er al een puike mix van groovy, moderne metal te horen. Slechts één jaar later horen we een gezelschap dat een flinke stap voorwaarts weet te zetten met het tweede album N.A.T.I.O.N. Van alle tracks neigen I’ll Be There, No Messiah en Learn To Walk Again nog wel het meest naar het hardere werk van de vorige plaat. De basklanken staan iets te hard in de mix, maar het zorgt ook voor een moddervet geluid.

Vext benut zijn zangkwaliteiten optimaal tijdens de beklijvende melodielijnen van No Messiah. Wat een geweldig bereik heeft hij. Zijn zang doet regelmatig denken aan die van Howard Jones (Light The Torch). Muzikaal zijn invloeden van Five Finger Death Punch goed te horen, maar op vocaal gebied levert Tommie Vext sterker en veelzijdiger werk af dan Ivan Moody. De nummers rocken stevig weg en vervelen niet.

Tijdens het opzwepende Killing Me Slowly balanceert Bad Wolves tussen metal en rock, maar horen we ook een commerciële inslag. Het radiovriendelijke Sober kan dan ook niet ontbreken. De uitvoering is overigens prima. Het nummer creëert een balans tussen stevig en rustig materiaal op het album. Net als de gitaar- en zanglijnen van Back In The Days en Crying Game doet het muzikaal regelmatig aan het oude werk van Nickelback en Skindred denken. Dat mag misschien afschrikken, maar het tegendeel is waar. De eenvoud grijpt je bij de kladden en zorgt ervoor dat je de nummers zo mee kunt zingen. Het lijkt dat N.A.T.I.O.N. eindigt met een veel melodieuzere kant van de Amerikanen, maar uiteindelijk horen we met het voortstuwende L.A. Song toch nog wat metalen klanken.

Bad Wolves heeft mogen proeven van het succes en vaart een slimme koers op zijn tweede langspeler. Enerzijds bedient het zijn fans van groovende metal, en anderzijds probeert de band met toegankelijke rock een nieuwe schare fans aan te spreken. Het resultaat is een plaat met twaalf goede songs. Waar de collega’s van Five Finger Death Punch met steeds minder imponerend materiaal op de proppen komen, kunnen we met N.A.T.I.O.N. weer volop vooruit.

1. I'll Be There
2. No Messiah
3. Learn To Walk Again