• Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 47

• Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999

Franck Carducci - The Answer
Label: eigen beheer
Franck Carducci - The Answer
En weer een geslaagde crowdfundingcampagne. Het laat zien hoeveel de fans geven om de ‘schattige’ progrocker Franck Carducci, die zich vooral onderscheidt vanwege zijn creativiteit in zijn clips en liveshows. Hij speelt daarin veel verschillende karakters. Zo is er zijn alter ego Arion in Superstar, dat op de nieuwe plaat staat, en speelt hij Mad Hatter in Alice’s Eerie Dream (van Oddity uit 2011).

Behalve iemand die zijn fantasie de vrije loop laat, is Carducci ook iemand waarvan je het speelplezier en de live-ervaring terughoort in de facettenrijke composities. Live-ervaring, omdat de songs live worden getest, tijdens concerten hun definitieve vorm hebben gekregen en daarna in de studio zijn opgenomen. Facettenrijk vanwege de bijdragen van twaalf muzikanten (waaronder ex-Dream Theater-toetsenist Derek Sherinian) die tien verschillende instrumenten spelen, waaronder een hammondorgel, een mellotron, een theremin en verschillende elektrische en akoestische gitaren. De Fransman mixt veel verschillende stijlen, waarbij progrock uit de jaren zeventig de boventoon voert. Denk aan een mengeling van elementen van Genesis, Marillion, Deep Purple, Eagles, Pink Floyd, Yes, Supertramp en Led Zeppelin.

The Answer geeft je niet direct na de eerste luisterbeurt antwoord op al je vragen. Het is een complex album met drie epics van meer dan tien minuten (Superstar, The After Effect en het bluesy Asylum). Het stoomrockende Slave To Rock ‘N’ Roll is de meest toegankelijke track en het beste visitekaartje. Deze werpt zich dan ook al snel op als een van de favorieten dankzij de prettige vibe en de herkenbare melodieën. Ook (Love Is) The Answer, dat alle kleuren van het album belicht, ligt vrij snel lekker in het gehoor.

De songs zijn zeer avontuurlijk en melodieus. Vooral het verhalende Superstar, dat even doet denken aan Hotel California, verkent verschillende stijlen. The After Effect is wat directer en bevat veel bijdragen op toetsen, die prima passen in het verhaal over een buitenaardse entiteit die de vorm van een mens aanneemt om uit te zoeken wat het doel van het leven op aarde is. Het melodieuze aspect komt niet alleen in de zang en pianopartijen terug, maar ook in het basspel van Carducci. Hij is niet de beste zanger, maar storend is dat geenszins.

The Answer is geen essentieel album, maar een vakkundig gecomponeerde, progressief retrorockende collectie songs waarvan je vrolijk wordt. Het is knap dat de nummers ondanks hun veelzijdigheid hun focus niet verliezen. Het speelplezier straalt van de vintage composities af. Vanwege de ontstaansgeschiedenis hebben de nummers een live-gevoel. Franck Carducci moet je ook eigenlijk live zien. Hij is regelmatig in Nederland, maar ook op plaat maakt de charismatische knuffelbeer een positieve indruk.

1. (Love Is) The Answer
2. Slave To Rock ‘N’ Roll
3. Superstar