• Tor Atle Andersen (Communic) - 42

• Earl Root (Aesma Daeva) - 2008
  • Paul Gray (Slipknot) - 2010

Chud - Dead
Label: eigen beheer
Chud - Dead
Dead is niet de meest originele albumnaam. Hij past echter wel goed bij de muziek, die net als de titel kort maar krachtig is. Het Australische drietal zegt zelf rauwe industriŽle death metal te maken. Dit is zeker een accurate beschrijving, alhoewel er ook erg duidelijk invloeden uit grindcore en groove metal zijn te horen. Chud doet niet aan complexe songstructuren of mooie melodieŽn, Chud maakt muziek om op te raggen.

Dead is de opvolger van de ook al zo origineel getitelde debuutplaat Ominous. Het kwaliteitsverschil tussen de twee albums is duidelijk merkbaar, zeker qua productieniveau. Dead klinkt een stuk minder amateuristisch. De muziek klinkt vol en de instrumenten en zang staan heel fijn in de mix, waardoor geen van deze elementen de overhand heeft. Dit wil zeker niet zeggen dat de productie clean is. De death metal klinkt lekker smerig en er is duidelijk agressie, haat en minachting te horen.

Voor het laatste is zanger en gitarist Whiskey Jones voornamelijk verantwoordelijk. Zijn snerpende screams en lage grunts wisselen af tussen naar en opzwepend. Zijn industriŽle stem in Enthroned en misantropische gegrom in Dead laten rillingen over je rug lopen, terwijl je je tijdens Neolitic en Pigs For Satan moet inhouden de muur geen kopstoot te geven. De bas- en drumpartijen zijn snel en dreunend. De baslijnen zijn duidelijk te horen en dragen bij aan het vunzige geluid van de muziek. De drumpartijen zijn erg stampend en houden vaak het hele nummer hetzelfde ritme aan. Slechts af en toe is het ritme sneller of langzamer. Muzikaal komt het allemaal niet erg spannend over. Gelukkig verrast de muziek je zo nu en dan, bijvoorbeeld met een heerlijke industriŽle gitaarsolo in Crone.

Dead is een plaat die je aan zou moeten zetten als je iets gaat slopen. Het is niet catchy, mooi of bijzonder uniek. Het is een smerig, hard en agressief album, doorspekt met woede. Het is muziek die je over je heen moet laten komen, om na iets meer dan een half uur verlost te zijn van al je opgekropte woede. Dat je in deze tijd de halve huiskamer hebt gesloopt en de buren hebt laten meegenieten, moet je maar voor lief nemen. Dead is een plaat die ik echter niet vaak zal opzetten. Zou ik dat wel doen, dan verliest deze zijn magie, maar voor een paar keer is het een hele fijne ervaring.

1. Neolithic
2. Jotun
3. The Wicked