• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Mordant Rapture - The Abnegation
Label: The Artisan Era

Mordant Rapture - The Abnegation

The Abnegation is het debuut van Mordant Rapture. De symfonische en technische deathmetalband uit San Jose, Californië, werd in 2013 opgericht. De bandleden hebben meerdere jaren nodig gehad om de uiteindelijke sound te bepalen en te verbeteren. Het resultaat is er dan ook naar, want er is helemaal niets aan te merken op de ep. Inspiratie haalt Mordant Rapture bij bands als Fleshgod Apocalypse, Necrophagist en Spawn Of Possession. Met name laatstgenoemde hoor je terug in de composities en dat is prettig, want Spawn Of Possession is vorig jaar gestopt en er komt dus geen opvolger van Incurso (2012).

Unsightly Beast is een muzikale orkaan, die wordt aangekondigd met een kort pianostuk. Halverwege biedt het oog van de orkaan een kort moment om even bij te komen, maar daarna raast de storm verder en biedt ook het razende Withered geen rust met snelle thrashriffs en blastbeats. Op adem komen kan weer tijdens A Plea Above Ashes, een instrumentaal rustpunt met uitsluitend orkestraties en piano. Nauwelijks bijgekomen van de aangerichte ravage volgt echter een tweede orkaan. Quell The Voiceless is een wervelwind met een verbluffende schoonheid, een huzarenstukje. Er gebeurt zoveel in dit nummer dat je echt een aantal luisterbeurten nodig hebt voordat het alle details prijsgeeft. Aangekomen bij Natal Trophies breekt de zon weer een beetje door, maar blijf alert voor de rukwinden die zo nu en dan de kop opsteken.

De technische death metal van Mordant Rapture bevat naast orkestraties en pianomelodieën ook een zwartgeblakerd randje à la Dissection. Al die invloeden en bestanddelen zijn samengevoegd in furieuze en complexe composities. De razendsnelle riffs van het gitaristenduo Ben Wilkinson en Kent Congdon worden afgewisseld met melancholische leads, duo-solo’s en melodieuze fragmenten. Het gevarieerde slagwerk van sessiedrummer Josh Miller past goed bij het technische karakter en de grunts van frontman Rodrigo Rocha zorgen ervoor dat het geheel nog bruter overkomt. Het resultaat is indrukwekkend, maar kan in eerste instantie overweldigend zijn.

Met The Abnegation heeft Mordant Rapture een indrukwekkend debuut afgeleverd. Bij deze heren staan instrumentbeheersing en songwriting op een hoog niveau. Door de uitstekende productie is ieder detail te horen. De complexiteit vraagt om meerdere luisterbeurten en roept de twijfel op of een full-length niet te veel van het goede is. Het is een kwestie van tijd voor het antwoord daarop bekend is, want Mordant Rapture zal ongetwijfeld meer van zich laten horen.

1. Unsightly Beast
2. Withered
3. A Plea Above Ashes