Portrayal Of Guilt - Let Pain Be Your Guide
Label: Gilead Media
Screamo is nu niet bepaald het genre dat we hier regelmatig bespreken. De stroming is ooit ontstaan als een mengeling van hardcore en punk, waarbij vooral de schreeuwerige vocalen het verschil maken. Portrayal Of Guilt valt onder deze noemer en de band uit Texas brengt met Let Pain Be Your Guide het debuutalbum op de markt. Kijk naar zowel het artwork als de songtitels, en je weet dat er weinig te lachen valt. Toch schrijf ik mijn eindconclusie met een grote grijns op het gelaat.

Let Pain Be Your Guide komt het beste tot zijn recht als je deze release met een koptelefoon op beluistert. Dat doet bijna alle muziek toch? Klopt, maar de extra reden waarom volgt. De enigszins chaotische indruk die je de eerste luisterbeurten overweldigt, verdwijnt al vrij snel als je dieper in de materie duikt. Het album laat zich beluisteren als een horrorfilm. Opener Daymare is gelaagd met uitbarstingen, ingetogen stukken, maar vooral een mooie opbouw. Het nummer sluit met zijn complete razernij mooi aan bij Among Friends, met hysterische zang die door merg en been gaat. Opmerkelijk is dat Portrayal Of Guilt niet voor een gat te vangen is. Hoewel de band met screamo naar buiten treedt, zijn er ook overduidelijk industriële, powerviolence- en grindcore-invloeden te bekennen. Met A Burden en Let Pain Be Your Guide opent het eerste deel van deze muzikale verrassing dan ook behoorlijk heftig.

In het kader van de horrorsferen is er ook het een en ander op te merken. Chamber Of Misery Pt ll en The Hunger zijn namelijk niets meer dan wat clean gitaargetokkel en elektronica, maar door het filmkarakter en de creepy geluiden op de achtergrond, passen ze perfect in het concept dat Portrayal Of Guilt voor ons in petto heeft. De ziekmakende krijs die is ingezet als outro tijdens Your War, het macabre sfeertje tijdens de intro van Death Is Gentle (dat zich uiteindelijk ontpopt in één van de beste nummers) en afsluiter Until We’re Dust: alles lijkt te kloppen. Toeval bestaat niet. De Amerikanen bezitten een gave om iets geweldigs neer te zetten. En, met die koptelefoon op waar ik het eerder over had, trekt Let Pain Be Your Guide je compleet mee in de misantropie. Geen muziek om eens snel tussendoor te beluisteren dus.

Indrukwekkend. Dat is toch wel de beste omschrijving van het gevoel dat Let Pain Be Your Guide achterlaat. Het gevoel van pijn, haat en woede druipt van deze plaat af. Het is een luisterervaring die elke bezoeker van Metalfan.nl eens moet ervaren. Enige minpunt is de relatief korte speeltijd van circa twintig minuten. De intensiteit spreekt echter zeker in het voordeel.

1. Daymare
2. Among Friends
3. A Burden