Jinjer - Cloud Factory (re-release)
Jinjer - Cloud Factory (re-release)
Laatst stond Jinjer nog als openingsact in het voorprogramma van Arch Enemy in onder meer Antwerpen en Tilburg. Aardig wat bezoekers kozen ervoor om vroegtijdig aanwezig te zijn om niets van Tatiana Shmailyuk en haar mannen te missen. Jinjer is hot en de populariteit bracht Napalm Records ertoe om een geremasterde versie van het door het oosten van Oekraïne geïnspireerde Cloud Factory (2014) uit te brengen, met twee livetracks als bonus.

Geen gekke zet, want er zijn ongetwijfeld veel liefhebbers voor deze moderne metalschijf met een verbeterde en krachtigere sound. De formatie uit Oekraïne klinkt fris, gemotiveerd, modern en technisch vaardig. Net als op het podium is de zang van Tatiana de grootste aantrekkingskracht. Haar extreme vocalen zijn zeer overtuigend en interessant aan haar gewone zangstem is dat er een grote diversiteit aan achtergronden te horen is, variërend van rock tot jazz, van pop tot folk. Zo is de Midden-Oosterse zang in No Horde Of Value, dat wel wat aan Lacuna Coil doet denken, zeer geslaagd. Het reggae-einde van Who Is Gonna Be The One is een leuke toevoeging.

Het thrashende en blastende A Plus Or A Minus, het effectieve, Lamb Of God-groovende Желаю Значит Получу en Who’s Gonna Be The One (probeer daar maar eens bij stil te blijven zitten) zijn de hoogtepunten van het album. Daarin zijn de riffs en de refreinen het meest memorabel. Elders komen beslist aardige tot zeer aardige ideeën aan bod, maar doordat deze vaak technisch van aard zijn of minder makkelijk blijven hangen, heeft de muziek de neiging om wat druk te klinken of voort te kabbelen. Een voorbeeld hiervan is het titelnummer, waarin ook de vocalen even iets te veel uit de bocht vliegen. Toch komen ook in deze track goede ideeën voorbij.

Alhoewel de aandacht veelal uitgaat naar Tatiana, laten de heren horen uitstekende musici te zijn. De strakke complexiteit in zowel het drum- als gitaarwerk springt er regelmatig uit en ook het baswerk is goed te volgen, met name in de rustige stukken. Die kalmere passages zijn spaarzaam, want doorgaans drukken de heren het gaspedaal flink in. Alleen in het afsluitende Bad Water en het minder bijzondere When Two Empires Collide doet men het wat rustiger aan qua aantal bpm.

De twee livetracks zijn geen aanwinst. Enerzijds tonen ze dat de band live ook veel kan brengen, maar anderzijds is de kwaliteit van de geluidsopnamen niet super en betreft het hier twee tracks die ook al in hun reguliere versie op de plaat staan. De andere tracks bevatten juist wel de energie van een live-optreden.

Jinjer is de juiste band op het juiste moment. Ondanks dat er beslist nog wel wat op de songwriting aan te merken valt, voelt een omvangrijke doelgroep zich begrijpelijkerwijs aangesproken tot dit energieke gezelschap. De Oekraïeners mogen zich gelukkig prijzen met een frontvrouw die zowel bruut kan grunten als veel andere zangstijlen beheerst. Jinjer tourt nog intensief tot in september en gaat daarna de studio in om te werken aan de opvolger van King Of Everything (2016). Mocht je nog geen kennis hebben gemaakt, dan is Cloud Factory een goed album om mee te beginnen.

1. Outlander
2. A Plus Or A Minus
3. No Hoard Of Value