• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Shadow Witch - Disciples Of The Crow
Label: Salt Of The Earth Records

Shadow Witch - Disciples Of The Crow

Een jaar nadat het uit Kingston (New York) afkomstige Shadow Witch zijn verrassende debuutplaat Sun Killer uitbrengt, is de band alweer terug met een nieuwe full-length. Sun Killer valt vooral in de smaak vanwege de uiteenlopende en prima uitgewerkte songs. Disciples Of The Crow heeft dezelfde kwaliteiten, maar daarbij heeft Shadow Witch zich op meerdere punten geperfectioneerd.

Als eerste valt op dat de nieuwe plaat een veel betere productie heeft gekregen. Hoewel het wat ongepolijste geluid van Sun Killer ook wel iets had, zijn de compositie dermate sterk, dat ze wel een betere productie verdienen. De band klinkt er niet minder duister en onheilspellender om. In opener Love Could Be Like This, Cruel en de titeltrack krijg je dan ook een lekker ongemakkelijk gevoel bij de muziek en songteksten. Vooral Disciples Of The Crow ademt een spookachtige sfeer en is ongetwijfeld geïnspireerd door de korte film met dezelfde naam. Deze film is deels gebaseerd op Stephen Kings Children Of The Corn.

Op muzikaal gebied doen de New Yorkers weer waar ze zelf zin in hebben. De groep manoeuvreert zich met zijn pakkende songs moeiteloos langs subgenres als doom, grunge, sludge en thrash. Dat is op Sun Killer al het geval. Hoewel op die plaat ook een voorzichtig eigen geluid te horen is, weet Shadow Witch zijn sound nog meer op te poetsen en completer te maken. Het feit dat de groep bestaat uit ervaren muzikanten heeft daar ongetwijfeld mee te maken. Toch is het indrukwekkend hoe ook het thrashnummer (compleet met Hangar 18-achtige gitaarsolo) Stranger Skies geen afbreuk doet aan de sound van de band. Shadow Witch blijft klinken als zichzelf.

Met een plaat als Disciples Of The Crow is het makkelijk complimenten uitdelen. Zo is de zang van Earl Walker Lundy weer tot in de puntjes verzorgd. Lundy’s stemgeluid klinkt erg prettig. Hij gebruikt veel dubbeltracks en door elkaar heen lopende zanglijnen en dat zorgt voor veel dynamiek. Het is jammer dat het Mastodon-achtige The Sea niet het slotakkoord van de plaat is. Dit nummer is een van de beste composities van de band tot nu toe en zou de perfecte afsluiter zijn. Buiten dat kleine detail is Disciples Of The Crow een flinke vooruitgang ten opzichte van het toch al niet misselijke Sun Killer.

1. Love Could Be Like This
2. Reap
3. Cruel