Tigersclaw - Princess Of The Dark
Label: 7hard Records
Tigersclaw - Princess Of The Dark
Waar een like op Facebook al niet toe kan leiden. Zangeres Elena Minina vond een foto van multi-instrumentalist/componist Alexander Baier leuk, maar pas maanden nadat hij deze gepost had. Nieuwsgierig als de Duitser was, bekeek hij het profiel van de Russische. Hij zag drie foto’s waarop ze met een microfoon stond. Zonder van haar zangkwaliteiten op de hoogte te zijn, nodigde hij haar uit wat van zijn nummers in te zingen. Ze wilde eerst wat van zijn songs horen. De composities bevielen haar, de test bestaande uit twee covers (My Immortal van Evanescence en Time To Say Goodbye van Andrea Bocelli) ook en zodoende ontstond een samenwerkingsverband, waar ook drummer Ralf Neumann (ex-Antares) deel van uitmaakt.

Een half jaar lang werkte het drietal intensief aan het debuutalbum Princess Of The Dark. Ralf en Alexander in Duitsland, de van onder andere The Voice Of Russia (2015) bekende zangeres in Rusland. Elena is afgestudeerd als concertpianiste en sopraan aan Gnesins Academy Of Music. Ze maakte al een prima indruk in de eind 2016 gepubliceerde covers en doet dat ook op Princess Of The Dawn. Zowel haar gewone zangstem als haar klassieke sopraanzang zijn indrukwekkend. Luister eens naar de zuivere uithalen in Screams en het titelnummer, waarin ze ook aantoont in de lage regionen uitstekend uit de voeten te kunnen. Regelmatig bestaat de zang uit meerdere lagen. Vele zanglijnen zijn memorabel. Slechts Phantasia en She Rides The Lightning gaan relatief onopgemerkt voorbij.

Daarnaast valt het riff- en leadwerk van Alexander in positieve zin op. Er zijn vele voorbeelden: de Iron Maiden-achtige, melodieuze riff in Storm Of Steel, de proggy twists in de zeven minuten durende epic Divine, ga zo maar door. De riffs grijpen vaak terug op de jarentachtigrock en -metal. De songs variëren van power metal (World Of The Dead), heavy metal (het aanstekelijke titelnummer en het opbeurend swingende Revelation met opmerkelijke keyboardmelodie) rock (Like An Angel) en doom (Screams). Na de eerste drie nummers gaat het tempo veelal naar beneden. Leads en getokkel zorgen samen met gothic-achtige zang en ondersteunende keyboardakkoorden voor een sfeervol geheel. Vermeldenswaardig zijn de harmonieuze leads in het langzaam rockende Eternal Flame.

De drum-, keyboard- en nauwelijks hoorbare baspartijen vervullen vooral een functionele rol en zijn grotendeels onopvallend, doch solide. Voor een undergroundrelease is de productie toereikend, maar het wat dunne geluid (en de drumpartijen missen karakter) kan bepaalde luisteraars tegenstaan. Het is te hopen dat dit verbeterpunt meegenomen wordt naar een volgende release. Ook al hebben de muzikanten op afstand met elkaar samengewerkt, toch ontstaat al snel het gevoel dat er hier echt een band aan het werk is. De verschillende partijen vallen mooi samen en vullen elkaar aan (Cherokee bijvoorbeeld). Elena schakelt moeiteloos tussen zacht en hard en weet precies wat er nodig is om een nummer sterker te maken. Luister eens naar de ballad Eternity, waarin ze haar dynamiek optimaal laat gelden.

Voor Alexander dus een schot in de roos. De muzikant uit Tübingen verdient op zijn beurt ook een compliment voor het schrijven van memorabele songs, die uitnodigen tot meermaals beluisteren. De productie had beter gekund. Er ontstaat een licht gevoel doordat er weinig bas in de muziek zit en dat terwijl er toch donkere tracks op deze release staan. De muziek is vooral geworteld in traditionele rock en metal. Heel af en toe komt de naam van Nightwish in gedachten op, maar Tigersclaw is toch vooral zichzelf. Ondanks dat er net iets te veel songs op dit album staan, luistert het geheel erg prettig weg, mede door de afwisseling in tempo en stijl. Of er een vervolg komt op dit debuut is nog onzeker. Alexander laat het afhangen van het succes van Princess Of The Dark. Dat succes zou verdiend zijn, want dit is een veelzijdig, symfonisch rock/metalalbum met veel hoogtepunten.

1. World Of The Dead
2. Princess Of The Dark
3. Storm Of Steel