-
25 april:
- Aborted, Crypta, The Zenith Passage en Organectomy
- Imperial Age
- John Coffey
- Neckbreakker en Galge 27 april:
- FemME (Female Metal Event) 29 april:
- Venom Inc, Krisiun, Hate en Ater 30 april:
- Venom Inc, Krisiun, Hate en Ater 1 mei:
- Death Goals en Stormo
- Deville
- Venom inc, krisiun, Hate en Ater
- Wodan Boys
-
25 mei:
- Crimson Glory
- Aleksej Obradovic (De Profundis) - 45
- Elyghen (Elvenking) - 47
- Fish (Marillion) - 67
- Fredrik Hedström (Persuader) - 46
- Ilia (Arafel) - 44
- Javier Jiménez (Ebony Ark) - 43
- Michael Wagener (producent) - 76
- Mihai (Cadavrul) - 37
- Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 52
- Paul Baloff (Exodus)† - 65
- Rosalie Cunningham (Purson) - 35
Naast optredens op diverse poppodia in het land, stonden de heren van Black Rabbit ook op het podium van de eerste versie van The Rock Circus, waar ze direct indruk maakten. De band combineert brute kracht naadloos met agressie en een diepgaande thematiek. Live komt daar nog een afgestemde visuele presentatie bij waarbij de mannen je meenemen in een wereld vol mysterie.
Nadat Black Rabbit vorig jaar oktober is toegelaten tot het talentenprogramma van GRAS, is het kwartet druk bezig geweest om zichzelf op alle fronten te ontwikkelen. Met het tweede album is dat ook zeker gelukt.
Op 18 april wordt het nieuwe album gereleased en op 20 april voor het eerst live gespeeld tijdens hun eigen festival “Black Rabbit Fest” in Gigant Apeldoorn.
Voor geïnteresseerden hadden ze op 11 april jongstleden een luistersessie georganiseerd. De band gaf uitleg over het schrijfproces en de dieperliggende gedachten achter de nieuwe nummers. Dit alles ondersteunden ze met foto’s en geweldig beeldmateriaal.
Het vorige album Hypnosomnia (2023) was toe aan een opvolger en dus dook de band in november vorig jaar de studio in om een nieuw -uiteraard- conceptalbum te maken.
Na het nodige bloed, zweet en tranen ontstond Chronolysis.
Het verhaal sluit naadloos aan op het vorige album Hypnosomnia. In dat verhaal wordt de hoofdpersoon in zijn slaap tot allerlei waanzinnige opdrachten gedwongen door de Black Rabbit. Op de ep Chronolysis is deze boze droom voorbij, maar deze keer wordt de hoofdpersoon geteisterd door een slaapverlamming, waarbij je wakker bent, maar niet in staat bent om ook maar iets te doen.
De Black Rabbit is nu de demonische entiteit die de hoofdpersoon tot waanzin drijft door middel van de menselijke zintuigen.
Bij binnenkomst in het zaaltje is te zien dat de band veel werk heeft gemaakt van de aankleding, allemaal ter verduidelijking van datgene wat de muzikanten gaan presenteren. Na het welkomstwoord zegt de band kort iets over het programma van de avond. Daarna is het tijd voor echte belangrijke zaken, zoals het eigen bier dat Black Rabbit heeft laten ontwikkelen. Alle aanwezigen krijgen een flesje en met elkaar wordt er geproost.
Het flesje is voorzien van een mooi etiket, waarop ook de Black Rabbit weer terugkomt. Het is een lekker biertje dat goed wordt ontvangen. Dat blijkt ook later, wanneer er een tweede ronde wordt aangeboden.
De band legt ondertussen uit hoe het album tot stand is gekomen. Om het verhaal goed te kunnen vertellen, is er een heuse studie gedaan naar slaapverlamming. De band neemt je mee terug in de geschiedenis van alle bijgeloven en mythes die er sinds de middeleeuwen over bestaan.
De oorsprong zit hem in het wezen ‘Mare’ die door de kleinste openingen je slaapkamer in kan en op je borst gaat zitten, waardoor de slaapverlamming veroorzaakt wordt. Het woord ‘nightmare’ is hier van afgeleid. De Black Rabbit is de ‘Mare’ in dit verhaal en teistert zijn slachtoffer door al zijn zintuigen te gebruiken. De vijf zintuigen komen elk aan bod in de nummers van de ep;
- Malevolent Glare (zien)
- Paracusia (horen)
- Pity the Mind Of The Frail And The Feeble (voelen)
- To Be Alive, To Walk This Earth. That Is My Curse (ruiken)
- Rancid Tast Of Horror (proeven)
Het artwork van hoogstaand niveau is wederom gemaakt door Roberto Toderico; onder andere bekend van het vorige album van Black Rabbit, maar ook van Pestilence, Sinister, Altar, Asphyx en vele anderen.
Voor elk van de vijf nummers op de ep heeft de band artwork laten maken en deze banners hangen aan de muren van het theater. Het hypergedetailleerde werk bevat veel verrassingen, waardoor het je aandacht blijft trekken. De band legt per nummer uit waar op de banner de verwijzingen naar het betreffende nummer zitten.
Op één van de ontwerpen is een sleutelgat te zien waar de Black Rabbit doorheen kan kruipen. Er is ook een ontwerp gemaakt waarbij je door dat sleutelgat naar het ontwerp van de ep-hoes kijkt vanuit een ander perspectief. Ik houd wel van dergelijke doorgevoerde detaillering.
De nummers klinken weer een stukje volwassener dan die van de langspeler en dat is mooi om te horen. De verschillende zintuigen zijn goed uit de nummers te halen met een klein beetje achtergrondinformatie en de songteksten.
Er is veel tijd gestoken in het concept en dat betaalt zich uit. Natuurlijk is na één keer luisteren geen review te geven, maar het geheel steekt goed in elkaar.
Na het bespreken van de nummers, het schrijversproces en een aantal vragen is het tijd om een praatje te maken. Jelle en Hidde - de twee gitaristen van de band - vertellen enthousiast over zowel het proces als het eindresultaat en kijken vooral uit naar het spelen van de nummers live op hun eigen festival op eerste paasdag. Naast Black Rabbit zullen ook Picture, Headless Hunter, Neroth, Grandad, 2Destroy en Donder hier spelen.
Mocht je aan de paas-verplichtingen willen ontsnappen, dan is Black Rabbit Fest een goed excuus. Kaarten zijn nog te koop.
-
24 april:
- The Great Sea - Noble Art Of Desolation 25 april:
- Bark - The Time Has Come
- Caliban - Back From Hell
- Cancer - Inverted World
- Coffin Feeder - Big Trouble
- Eluveitie - Ànv
- Employed To Serve - Fallen Star
- Game Over - Face The End
- Ghost - Skeletá
- H.E.A.T. - Welcome To The Future
- Machine Head - Unatøned
- Phantom - Tyrants Of Wrath
- Trick Or Treat - Ghosted
Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.