Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
    20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artyom (Infected) - 39
  • Brian Holmes (Gates Of Winter) - 40
  • Eugene Simone (Eldritch) - 54
  • Jamie Smith (Borealis) - 37
  • Kenneth Kapstad (Thorns) - 45
  • Miguel Trapezaris (Winter's Verge) - 41
  • Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

Vandaag overleden:
  • Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011
Interview

Bleeding Gods
Met Ramon Ploeg
Door Wessel
Geplaatst in maart 2015
Uit (ex-)leden van Nederlandse bands als Sinister, Houwitser, Supreme Pain, Deadcell en Altar ontstond in 2012 Bleeding Gods, die nu in de vorm van Shepherd Of Souls een meer dan verdienstelijk debuut afleveren. De op groove leunende death metal heeft potentie om zowel op plaat als live aan te slaan. Een kennismaking met Bleeding Gods middels een gesprek met gitarist Ramon Ploeg (ex-Houwitser) leest u hier.

Bleeding Gods

Ramon, vertel eens wie jullie zijn, wat jullie muzikale verleden is en hoe Bleeding Gods tot stand is gekomen.

Hey Wessel! Wij zijn Bleeding Gods, ontstaan in 2013. Na mijn vertrek uit Houwitser in 2012 wilde ik eigenlijk alles aan de kant gooien. Ik had even helemaal geen zin meer in muziek maken en het spelen in een band. Ik wilde gewoon een pauze. Maar, zoals het de meeste muzikanten vergaat, is dat erg moeilijk en al snel was ik mijn gitaren alweer aan het afstoffen. De planning was in eerste instantie om vier nummers schrijven en dan een demo voor eigen gebruik op te nemen. Dat pakte dus (iets) anders uit en al snel lagen er geraamtes van zo’n dertien nummers klaar. Uit mijn bandverleden heb ik wat bevriende muzikanten opgetrommeld – contacten die ik nog had uit Sinister, Supreme Pain en vanuit de herstart van Altar. Dat resulteerde in het opnemen van een vier nummers tellende promo (Blood Symphony uit 2013), maar –hoe kan het ook anders- we bleven doorschrijven.

Aan de hand van Blood Symphony hebben we ook endorsements gekregen met o.a Engl Amps en Serpent King Guitars (het gitaarmerk van God Dethroned’s Henri Sattler, WB). Mensen die écht achter de band staan en ook echt in ons geloven.

Na wat line-up wisselingen lagen er tien nummers klaar en ging de promo rond bij wat labels. Onder andere het Italiaanse Punishment 18 Records was geinteresseerd en daar hebben we bij getekend voor het debuut Shepherd of Souls.

Naast death metal, ontwaar ik op Shepherd Of Soulsook veel thrash-invloeden en een groove die me aan Pantera en Lamb of God doet denken. Hoe zou jij jullie stijl omschrijven?

Ja, dat klopt inderdaad wel aardig, death metal met wat thrash-invloeden. Je kan er tegenwoordig niet omheen om in een hokje geplaatst te worden. Het ene nummer is wat meer death of juist thrash dan het andere, maar er staat bijvoorbeeld ook een semi-instrumentaal akoestisch en licht klassieke track tussen. Verder houden we wel van groove erin. Niet alleen maar alles volblasten. We houden wel van afwisseling in de nummers en in de muziek zelf. Ik denk dat het dan toch omschreven wordt als death/thrash.

Schreven jullie met een vooropgezet plan? En is Shepherd Of Souls een echt groepsproduct? Met andere woorden: hoe ziet de rolverdeling binnen deze band eruit?

Bleeding Gods - Shepherd Of Souls Ondanks dat ik het geraamte voor de nummers geschreven en opgezet heb, hebben we met z’n allen de puntjes op de i van de composities gezet. Hier en daar wat riffs toegevoegd, of juist weggelaten en wat volgordes en aantallen aangepast. Teksten kwamen zowel van de vorige vocalist, maar ook van gitarist Erwin en van de huidige vocalist Mark vandaan. Uiteindelijk is Shepherd of Souls wel een aardig groepsproduct geworden, zowel op het compositorische als op het tekstuele vlak.

Op welke manier verhoudt Bleeding Gods zich tot jullie andere/eerdere bands?

Qua muziek niet heel erg veel denk ik, op de snelle blast-stukken na. Onze vorige bands waren wat meer ‘to the point’ death metal, extreme death metal, maar in het geval van Deadcell, waar bassiste Gea vandaan komt, ook industrial. Bleeding Gods wisselt denk ik meerdere dingen af, zoals death, thrash, maar ook zeker de groovende rand die eraan zit.

Kun je vijf bands noemen die van invloed zijn geweest op de sound van Bleeding Gods?

Dat wordt moeilijk, want ik (en we) luisteren naar zoveel bands. Ik denk dat het meer te maken heeft met naar welke bands je luistert op het moment dat je tegelijkertijd ook in een schrijfproces zit. Niet dat je dingen jat, maar ik denk zeker dat zoiets wel invloed heeft of kán hebben op het schrijfproces. Ik heb zo’n vermoeden (pin me er alsjeblieft niet op vast!) dat ik in een luisterperiode zat van Pantera, Dying Fetus, Devourment, de ...And Justice For All-periode van Metallica, Immortal, maar bijvoorbeeld ook Marduk. Geen idee eigenlijk of je dit allemaal terughoort op Shepherd Of Souls. Ik zou het allemaal geen invloed noemen op de huidige plaat denk ik. Over het schrijven van het geraamte heb ik ruim een jaar gedaan, op mijn gemak. We maken muziek die we zelf leuk en tof vinden, ongeacht of je invloeden erin terughoort of niet.

Met wie en waar hebben jullie de cd opgenomen en gemixt?

We hebben gekozen voor de Soundlogde Studio in Duitsland van Jorg Uken, die eerder werkte met onder andere God Dethroned en Izegrim. Erwin en Edwin hadden met Sinister en Supreme Pain al ervaring met deze studio en volledige producties en met het werken met Jorg als engineer en producer. Dit werd als zeer prettig ervaren. Daarnaast hoorde ik van alle bevriende muzikanten en bands die daar ook geweest zijn alleen maar goede verhalen, en uiteraard zijn alle producties die daar vandaan komen meer dan goed. Ik heb contact met Jorg gezocht en hem al het werk laten horen dat we hadden voor Shepherd Of Souls. Hij was razend enthousiast en had al ideeën over hoe we de sound van de band gingen neerzetten. Dat resulteerde in een boeking van een week waar we dagelijks hebben gewerkt om dit eindproduct neer te zetten. Omdat het een debuutalbum is en wij alles gelijk zo goed mogelijk en professioneel willen neerzetten en aanpakken, was de sound erg belangrijk voor ons. Niet een dertien in een dozijn-productie en klinken als ‘de zoveelste band’... Het totaalplaatje moest kloppen en dat is aardig gelukt, denk ik zo. Jorg had ook zo zijn ideeën en inbreng qua solo’s en compositie, waar hij ook alle vrijheid van ons in kreeg, omdat wij hem vertrouwen. Werkt het, werk het. En zo niet, dan niet. Uiteindelijk heeft Jorg het gehele album opgenomen, gemixt en gemastered.

Wat kun je vertellen over de teksten op/het concept van Shepherd Of Souls?

Vanwege de bandnaam wilden we richting geschiedenis en religie gaan. Over het algemeen zijn de verhalen per track wel verschillend op Shepherd Of Souls, maar de leidraad blijven wel de Maya, Griekse, Egyptische, Noorse en Mesopotamische Goden. De titeltrack bijvoorbeeld verteld het verhaal over het ontstaan van het leven en de mensheid volgens de Mayabijbel en de God Huracán. Terwijl de track Human Weakness weer over het onstaan van het leven gaat volgens het Mesopotamische verhaal, over de goden Marduk en Tiamat. Zo is er wereldwijd veel verschil in oude religieuze verhalen. Er is zoveel te vertellen, dat we dit concept en tekstueel thema voorlopig aan gaan houden voor de opvolgers van Shepherd Of Souls.

Bleeding Gods. Foto door Bianca Berger.

Wat is jullie streven met deze band? Waar hopen jullie over een jaar of twee te staan?

Uiteraard is het nu even afwachten hoe Shepherd Of Souls ontvangen gaat worden, na de release op 23 februari door Punishment 18 Records. Tot nu toe, vanaf de pre-orders, is alles zeer positief, zowel de eerste reviews die binnenkomen, de persaandacht, maar ook Bleeding Gods live. Uiteraard hopen we dat het album, concept en de band zelf opgepikt gaan worden door de juiste mensen en dat er veel boekingen binnenkomen om de plaat live flink te gaan promoten, zowel op (mini)tours, als festivals en clubshows in binnen- en buitenland. Over (of binnen) twee jaar hopen we de opvolger van Shepherd Of Souls te kunnen gaan presenteren en promoten. We zitten niet stil: het album is nog niet eens officieel gereleased en we zijn alweer enthousiast bezig met nieuwe nummers aan het schrijven voor de opvolger. Maar first things first: Shepherd Of Souls en de band als een gek promoten in binnen en buitenland!

Jullie stonden zondag 15 februari in Baroeg, Rotterdam met Cryptopsy. Hebben jullie nog meer optredens op het programma staan, waar onze lezers jullie tegen kunnen komen?

Jazeker! Voor onze Belgische vrienden; 21-02 in De Verlichte Geest te Roeselare. En verder: 25-04 Blanko, Emmen. 14-05 Cafe 545, Ede. 22-08 TattooFest, Nijverdal en er komen nog meer shows aan! Voor de mensen die héél toevallig naar Rusland gaan, die kunnen ons daar op tour tegenkomen in februari 2016!

Is er nog iets wat jij kwijt wil, een onderwerp dat ik niet aangesneden heb of een boodschap aan de lezers van Metalfan.nl?

Iedereen erg bedankt voor de support en positieve reacties die we mogen ontvangen op Shepherd of Souls!!! Dit doet ons erg goed en hebben hard gewerkt om dit eindproduct neer te zetten. Uiteraard kunnen het album en de nieuwe merch besteld worden via de grotere distributiekanalen, maar ook bij onze liveshows en op de vernieuwde website of via Facebook. Thans all and see you out there somewhere on the road!

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
  • 26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.