Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

09-07-2020

Interview: Sabaton
Met Joakim Brodén
Door Tonnie
Geplaatst in september 2013

Na een lange tour, waarbij de band ook diverse keren naar Nederland kwam, heeft Sabaton nu het live document Swedish Empire Live uitgebracht. Hierop staan meerdere shows van deze Zweden, waarvan een optreden op het Poolse Woodstock festival het belangrijkste is. Ik sprak er over met zanger Joakim Brodén.

Sabaton

Jullie hebben tegenwoordig jullie eigen festival. Hoe is dat gegaan?

Het was de eerste editie van Sabaton Open Air, maar voorheen heette het Rockstad: Falun. Dat organiseerden we ook al. In 2008 was dat eigenlijk de releaseparty voor ons album The Art Of War. We hebben het nu hernoemd naar Sabaton Open Air maar het idee is nog altijd hetzelfde. We hebben er deze keer weer een speciale show van gemaakt waar we heel The Art of War speelden. Daar is het destijds ook mee begonnen. Om eerlijk te zijn, we wilden er een speciale show van maken waar men van over de hele wereld naar toe zou komen. Toen we op tour waren hingen we overal posters op van Rockstad: Falun. Maar niemand snapte wat er nou zo bijzonder aan was. Het leek op gewoon een festival waar Sabaton op speelt, dus waarom zou men helemaal naar Zweden gaan om dat te zien? Maar uiteindelijk was het toch wel erg leuk. We hebben mensen uit ongeveer vijfentwintig verschillende landen daar gehad.

Hoe groot is het festival eigenlijk?

Ik weet de exacte aantallen nog niet precies, maar vorig jaar waren er elke dag ongeveer vijfduizend mensen. Ik denk dat er dit jaar ongeveer net zoveel waren. Het is niet zo'n mega festival als Graspop of Wacken.

Jullie begonnen in april of mei van vorig jaar met de Swedish Empre tournee. Is het einde in zicht?

Het einde is in zicht voor die tour, maar we nemen amper pauze dus we gaan gelijk door met een nieuwe cd en dan de volgende tour. Halfverwege september doen we enkele shows met Iron Maiden in Californië en daarna neem ik voor het eerst in lange tijd vakantie. Dit wordt mijn eerste vakantie die langer dan acht dagen duurt sinds 2008. Ik heb dan twee weken vrij!

[Het interview werd kort voor deze shows afgenomen - red.]

Dus je gaat vakantie vieren in Californië?

Ja. En natuurlijk ga ik naar Las Vegas.

Dan kun je gelijk al het geld dat je met touren hebt verdient weer vergokken.

Dat zal wel meevallen. Ik ben niet zo'n gokker. Ik hou wel van een potje blackjack, maar dan wel voor de lol. Maar er is veel meer in Vegas te doen dan gokken. Er zijn ook strippers! Maar om terug te komen op je originele vraag, het einde komt wel in zicht. Na de shows in de Verenigde Staten nemen we even pauze om de batterijen op te laden. We hebben echt onwijs veel getourd het afgelopen anderhalf jaar, dus we hebben dat echt wel nodig. Daarna beginnen we met schrijven voor het nieuwe album, maar in november en december hebben we nog wat shows, waaronder onze eigen cruise. Die doen we de laatste jaren elk jaar, dat is echt heel tof. En in december staan we weer bij jullie in het land.

Laten we het hebben over je nieuwe dvd, Swedish Empire Live. Wanneer besloten jullie dat er op deze tour een dvd opgenomen moest worden?

Sabaton - Swedish Empire Live We hebben in 2007 al eens geprobeerd een dvd op te nemen. Toen hebben we in Hof Ter Lo in Antwerpen beelden opgenomen. Die zaal heet nu Trix, trouwens. Maar helaas ging dat niet zo lekker. We hadden enkele camera's die op afstand bediend werden, maar dat liep niet zo lekker. Ook ging het niet goed met het licht, waardoor we bijvoorbeeld helemaal geen beelden hadden van de toetsenist en de drummer. Ook in 2008 op Rockstad: Falun wilden we een dvd opnemen. Daar heeft een of andere dronken idioot het gepresteerd om in een ruimte te komen waar het publiek niet mag komen, namelijk waar de de opnameapparatuur stond. Daar botst hij tegen en verneukt de opnames. We misten daardoor een nummer. We hebben dus erg weinig geluk met opnemen. Toen we besloten om op deze tour een dvd op te nemen, besloten we om er ook echt voor te gaan. Geen halfbakken werk. We hebben daarom diverse shows opgenomen. In London, op het Woodstock festival in Polen, in Gotenburg en in Oberhausen.

Hoe bepaal je dan welke shows worden opgenomen?

Het Woodstock festival in Polen was een logische keuze, want dat was de grootste show. Dat leek ons juist erg gaaf want zoiets is een once-in-a-lifetime ervaring. De keuze voor de andere shows was deels een logistieke keuze. Niet elke zaal is geschikt om een dvd op te nemen. En niet in elke zaal mogen we vuurwerk gebruiken. Elk land en elke stad heeft zo zijn eigen wetten. Als het dak niet hoog genoeg is doen we het niet. We willen namelijk niet dat er doden vallen. Men moet

Dat zou ook een once-in-a-lifetime ervaring zijn, natuurlijk.

Dat wel, maar we hebben liever dat de fans plezier hebben bij onze shows. En een volgende keer weer komen. Het is wat contraproductief om ze om te laten komen. We hebben toch al niet zo heel veel fans.

Ik las dat er meer dan een half miljoen mensen op dat Woodstock festival waren.

Minstens zeshonderdduizend waren er toen op het festival, werd mij verteld. Waarvan er een half miljoen bij onze show waren.

Wat gaat er door je hoofd als ze je dat vertellen?

"Dat zijn wel verdomde veel mensen..."

Werd je er nog zenuwachtig van?

Ik was wel wat zenuwachtig, maar niet vanwege het aantal mensen in het publiek. Wel doordat we een dvd gingen opnemen. Ik heb de show daardoor ook anders ervaren dan normaal. Ik had me wel vermaakt op het podium, maar achterin mijn hoofd speelde toch mee dat we opnames maakten. Dan moet je wel opletten wat je tussendoor de nummers zegt en wat je doet. Als ik de dvd nu terugkijk ben ik wel heel trots en vind ik het schitterend.

Merk je dan ook op wat voor onzin je soms tussendoor de nummers zegt?

Haha dat doe ik toch wel. Maar grapjes maken over condooms is niet het slimste wat je kan doen als er tig camera's op je gericht staan om een dvd op te nemen. Vooral in de Verenigde Staten zijn ze nogal preuts, daar zouden ze dat niet zo tof vinden.

Komt er daar dan een gecensureerde versie?

Ik denk dat ze die condoomgrappen overleven, maar het woord "fuck" vinden ze niet zo leuk. Misschien wordt er dan wat weggepiept.

Hebben jullie bewust de setlists steeds aangepast zodat niet elke show op de dvd hetzelfde zou zijn?

Natuurlijk. En soms vragen we aan het publiek wat ze willen horen. We wilden op de dvd zoveel mogelijk verschillende nummers hebben. Dus ook van alle albums iets. Natuurlijk spelen we enkele nummers altijd, daar ontkom je als band niet aan, dus staan er wel wat dubbele nummers op. Ook wilden we de verschillende settings laten zien. Een show in Polen is anders dan in bijvoorbeeld Gotenburg of Oberhausen of London. In Gotenburg was de show in een grote ijshal, wat een ander soort productie geeft dan London. London was een soort theater, dus veel intiemer. Oberhausen was een industrieel complex. Zo zie je ook dat het voor ons elke keer anders is.

Sabaton

Wat niet elke keer anders is, is dat jullie elke show openen met Ghost Division. De meeste bands openen met iets van de nieuwe cd, maar jullie beginnen al vijf jaar met hetzelfde nummer. En nu zien we dus heel veel verschillende uitvoeringen op de dvd.

Dat zijn heel wat Ghost Divisions, inderdaad. Er staat ook veel Primo Victoria op. Maar de reden dat we openen met Ghost Division is dat het een beetje een traditie geworden is. Vroeger openden we ook altijd met iets van de nieuwe cd, maar Ghost Division bevalt goed als opener. Toen we de eerste shows deden voor de vorige plaat Coat Of Arms vond ik het zelf ook wat raar aanvoelen dat we niet begonnen met een nieuw nummer. Maar tegenwoordig vind ik het juist erg fijn om met het vertrouwde Ghost Division te beginnen. Vooral als je op een festival staat is het handig. Ja, hier komt de praktische kant om de hoek kijken. Dit nummer is namelijk vrij makkelijk om te spelen. Het is niet zo veeleisend. Als er iets misgaat bij een show, bijvoorbeeld met het geluid, dan is het in het begin. Bijvoorbeeld op een festival heb je maar korte tijd om je apparatuur neer te zetten. Dan komt het wel eens voor dat een wireless-frequentie niet goed staat. Daar kom je dan tijdens het eerste nummer achter. We kunnen dit nummer blind spelen. We hebben dan geen monitors nodig, we kunnen het toch wel spelen. Daardoor merkt het publiek vaak niets van de problemen. Als we bijvoorbeeld zouden openen met Lion From The North van ons laatste album Carolus Rex, dan zou het echt mis gaan. Dat nummer is verschrikkelijk snel en moeilijk, dat moet echt strak zijn. Als er dan wat mis gaat klinkt het echt shit.

Er is een versie van Swedish Empire Live waarin alle cd's, dvd's en blu-rays verpakt zitten in een mooi groot boek, een zogenaamd "earbook." Maar wat de fuck is een "earbook" ?

Daar kwam ik bij ons laatste album ook pas achter, want ik kende dat ook niet. Dat blijkt een term van ons label Nuclear Blast te zijn. Het houdt gewoon in dat het een superdeluxe versie is. Het is een boek dat ongeveer net zo groot is als een lp. Binnenin heb je dan ook mooie grote pagina's, evenals de hoesjes voor de cd's en dvd's. Toen ze het me vertelden dat ze voor Carolus Rex zoiets wilden maken leek het me niets. Maar toen ik dat ding zag, wilde ik er ook direct een. Het artwork komt veel beter tot zijn recht. Bovendien staan er veel verhalen bij onze nummers. Op zo'n groot formaat hebben we nog veel meer ruimte. Ik denk dat de ervaring van een album nog veel mooier wordt. Stel je voor dat je die hebt bij Carolus Rex. Je luistert het album en tegelijkertijd blader je door dat grote boek, waarin veel meer mooie artwork staat en uitleg bij de nummers. Prachtig!

Je noemde al dat jullie als openers bij Iron Maiden staan. Meestal hebben zij toch wat onbekendere bands. Hoe komt een band als Sabaton, die toch al een redelijk gevestigde naam is, daar in het voorprogramma?

We stonden in 2011 bij ze in het voorprogramma in Gotenburg. Dat was eenmalig. Hun bookers raadde ze Sabaton aan. Dat was gek, want wij zitten bij een ander booking agency. Meestal nemen ze iets uit hun eigen stal. Maar ze hadden dus gezegd dat als ze een supportband wilden die het publiek kan opwarmen en niet alles gaat verneuken, dat ze dan Sabaton moesten hebben. Hetzelfde gebeurde vervolgens in Duitsland. Daar hadden we al eens bij Judas Priest geopend en de bookers vonden ons toen ook goed genoeg. We hebben blijkbaar een goede reputatie. We kregen daarna nog wat aanbiedingen om shows te openen, in Rusland en Finland. Ik ben er erg trots op. We doen gewoon ons ding, maar willen niet de rockster uithangen. We zullen dan ook geen kleedkamers de vernieling in helpen, of dat soort dingen. We willen ook gewoon op tijd zijn en een toffe show neerzetten. Dankzij die houding hebben we deze keer dus niet één of twee shows met Iron Maiden, maar kregen we er een heleboel aangeboden.

Is zo'n show voor jou dan ook anders dan normaal?

Heel anders. Sowieso is het elke keer met Iron Maiden anders. In Zweden kent iedereen ons wel. Niet iedereen vindt ons goed, maar ze kennen ons meestal wel. Daar spreek ik dan ook Zweeds tussen de nummers door, dus dat is voor mij ook wat comfortabeler. In bijvoorbeeld Rusland, daar staan we dan voor 25.000 mensen, waarvan er 20.000 ons niet kennen. Dat voelt heel anders aan. Natuurlijk spelen we de nummers op dezelfde manier en hebben we zelf ook als altijd plezier, maar als je het publiek toespreekt is het toch anders. Je moet er dan niet van uitgaan dat ze je wel kennen. Dus je moet ze proberen voor je te winnen.

Kijk je na afloop dan ook nog de hoofdband, om wat van ze te leren?

Natuurlijk. Om van de show te genieten en inderdaad te leren. Qua frontmannen zijn er weinig meer geschikt dan Bruce Dickinson om de trucjes van af te kijken. Een van onze eerste tours was met Edguy, waar ik veel van hun zanger Tobias geleerd heb. Maar nu ik Iron Maiden enkele malen van dichtbij heb mogen aanschouwen heb ik wel gezien dat Tobi ook alles van Bruce geleerd heeft.

Wat jullie ook goed gekopieerd hebben van ondermeer Iron Maiden, is dat jullie ook voor bijna elke show een apart t-shirt hebben met alleen die datum er op.

Dat deden we al wel voordat we met Iron Maiden optraden. Ik vind dat zelf altijd leuk om te hebben als ik naar een concert ga, dus daarom doen we het met Sabaton.

Sabaton

Je had het al over dat jullie binnenkort gaan schrijven voor de nieuwe cd. Zit je vol met ideeën?

We zijn eigenlijk al bezig met schrijven. Ik denk zelfs dat het titelnummer al af is.

Dus je weet nu al dat dat het titelnummer wordt?

Ja, want het is zó goed!

Dan snap je ook dat ik dit wel moet vragen: wat is de titel?

Dat ga ik je nog niet vertellen, want het kan zijn dat ik me toch bedenk, of dat we toch nog een ander nummer schrijven dat beter is. Het moet nog wat geheim blijven. Het is wel al vaker gebeurd dat we onze plannen bekend maakten, maar daarna toch besloten om het anders te noemen. Dan worden de mensen die dan de eerste albumtitel leuk vonden kwaad op ons. We proberen nu dus niet meer cool te lijken door geheimzinnig te doen, maar het is gewoon beter als we eerst echt iets besloten hebben voordat we het naar buiten brengen.

Ik vermoed dat het album weer een oorlogsthema zal hebben.

Natuurlijk. Daar horen we thuis. Misschien dat we ooit een plaat uitbrengen getiteld Cease Fire, zomaar voor de grap. Maar voorlopig kun je er wel op rekenen dat het volgende album ook in het teken staat van militaire geschiedenis. Daar hou ik zelf ook erg van. Mensen vragen me wel eens of ik het niet beperkend vind, maar er is zoveel te schrijven over dat thema. Er zijn zoveel oorlogen geweest dat als we voor de rest van mijn leven elk jaar een album uitbrengen, we nog niet alle onderwerpen kunnen behandelen.

Schrijven jij en bassist Pär Sundström weer alle nummers?

We zullen zien of de nieuwe jongens ook ideeën aandragen, want anders ben ik de enige songwriter die muziek schrijft. Pär schrijft wel teksten maar geen muziek. Maar als de nieuwe jongens ook riffs en ideeën aandragen is dat uitstekend. Nou ja, als ze goed genoeg zijn natuurlijk. Voor de teksten zijn het Pär en ik, denk ik. Wij zijn de geschiedenisfreaks.

Wanneer denk je dat we het album kunnen verwachten?

Voor de zomer. Ik geloof niet in lang in de studio zitten.

Meer:

[ Terug naar de Interviews ]