Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete rock- of metalsong uit het jaar 2006?

Amon Amarth - Cry Of The Black Birds
Amorphis - House Of Sleep
Ancient Rites - Templar
Celtic Frost - A Dying God Coming Into Human Flesh
Delain - The Gathering
Dragonforce - Through The Fire And Flames
God Dethroned - Hating Life
Hatebreed - Destroy Everything
In Flames - Come Clarity
Iron Maiden - For The Greater Good Of God
Kataklysm - Crippled And Broken
Killswitch Engage - My Curse
Lamb Of God - Walk With Me In Hell
Legion Of The Damned - Legion Of The Damned
Lordi - Hard Rock Hallelujah
Mastodon - Crystal Skull
Megadeth - Gears Of War
Motörhead - God Was Never On Your Side
My Dying Bride - To Remain Tombless
Sabaton - Attero Dominatus
Satyricon - K.I.N.G.
Slayer - Cult
Stone Sour - Through Glass
Tool - Vicarious
een andere kraker uit 2006

[ Uitslag | Enquêtes ]

    2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
  • 3 mei:
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Lysistrata en Whorses
  • Tusky en Boskat
  • 4 mei:
  • Dool
  • 7 mei:
  • Pvris en Scene Queen
  • VV (Ville Valo) en Zetra
  • 8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
    2 juni:
  • Alien Weaponry
  • Machine Head
Kalender
Vandaag jarig:
  • Charles Tremblay-Laroche (Astral Gates) - 44
  • Damien Capolongo (Lonewolf) - 45
  • Glenn Morten Nordbø (The Sins Of Thy Beloved) - 49
  • Jake Dreyer (Witherfall) - 32
  • Jarno Markus (Frostburn) - 44
  • John Glascock (Jethro Tull)† - 73
  • Joni Koskinen (Kivimetsän Druidi) - 39
  • Miles Copeland (platenbaas) - 80
  • Niklas Olausson (Broken Dagger) - 41
  • Rui Duarte (Ramp) - 52
  • Stuart Antsis (Cradle Of Filth)† - 50
  • Weronika Zbieg (Totem) - 41
  • Yan Maillard (Dominici) - 51

Vandaag overleden:
  • Jeff Hanneman (Slayer) - 2013
  • Jon Blank (Orange Goblin) - 2009
  • Matsumoto Hideto (X Japan) - 1998
Interview

Spoil Engine
Met Iris Goessens
Door Jeffrey
Geplaatst in april 2017
Op 5 mei komt Stormsleeper van Spoil Engine uit. De moderne, melodieuze metalformatie met twee Nederlandse en drie Belgische muzikanten bracht onder dezelfde titel in 2015 al een ep uit, maar nu gaat het om een full-length met vier nieuwe tracks extra. Hoogste tijd om een gesprek aan te gaan met de Maastrichtse zangeres Iris Goessens. Jeffrey sprak met haar over hernieuwde energie, promotie buiten de Benelux, positiviteit, het onderste uit de kan halen, eigen ontwikkeling en Belgisch bier.

Spoil Engine

Hoe is het idee ontstaan om na een ep een full-length met dezelfde titel uit te brengen? Heeft dat te maken met het contract met Arising Empire, een onderdeel van Nuclear Blast?

Nuclear Blast vond de ep heel goed, maar had op redelijk korte termijn een full-length nodig. Ze vonden het niet erg dat we van de ep een full-length maakten. We zaten namelijk niet in een schrijfproces. De ep’s zijn eigenlijk alleen in België verkocht, dus het was onzin om alles helemaal opnieuw te doen. We hebben vier nieuwe nummers opgenomen en die eraan toegevoegd. De ep is in eigen beheer uitgebracht en de full-length met nieuw artwork via Nuclear Blast.

Dat maakt nogal een verschil in promotie nu je bij Arising Empire zit.

Zeker. Nu worden we Europees gepromote. We werkten eerder met een Belgische promotor die ook wat in Nederland deed. Dat werkte goed, maar nu worden we dus Europees gepromote. Dat merk je direct aan de video van Doomed To Die, die eergisteren online is gekomen.

Merk je dat direct in de belangstelling voor de band?

Ja, je merkt bijvoorbeeld wel dat de Facebook-pagina van de band veel beter wordt bezocht.

Met twee Nederlandse jonkies in de band klinkt de band energiek en als herboren.

Ja, dat is ook echt zo. De enige overgebleven founding member Steven ('gaze' Sanders - red.) wilde ook graag dat we een vernieuwende sound brachten omdat we natuurlijk wel vooruit moeten. Onze andere gitarist, Bart (Vandeportaele - red.), luistert ook veel naar nieuwe metal. In het begin ben ik veel met hen gaan schrijven. We hebben al die moderne aspecten gemengd met de Spoil Engine-riffs. Dat is eigenlijk een hele mooie combi.

Je mocht dus direct na je aantreden meeschrijven?

Ja, dat was zelfs een must. Ik heb zelf ook een demo moeten schrijven en opnemen omdat ze wilden kijken of ik überhaupt wel kon schrijven. Bij ons is namelijk iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen deel. Dat is wel fijn want zo kan iedereen zijn eigen ding erin stoppen. Dan heb je ook veel meer verbinding met de plaat, lijkt me. In het begin heb ik wel wat oude nummers moeten instuderen en dat doe ik nu nog wel, maar het is toch anders als het niet jouw ding is. Ik vind het dus wel fijn dat het meteen kon en dat ik de kans heb gekregen.

Het is ook voor de band verfrissend, een nieuwe bron van energie. Is de ambitie van de band daardoor ook veranderd?

Spoil Engine - Stormsleeper Jazeker, met de vorige zanger konden ze nooit meer touren. Met mij kan dat wel. Ik ben net 22, dus ik heb veel kansen om te gaan touren. Ik zit nog niet echt vast met mijn leven. Toen ik erbij kwam, bleek direct de ambitie: "We willen gaan touren en we willen bij een groter label en het Europees gaan aanpakken in plaats van ons te beperken tot de Benelux." Daar zijn we heel hard mee bezig. Je merkt het wel in de band, tijdens het proces van het maken van de ep al, dat het heel vet kan worden door het zo groot mogelijk aan te pakken en overal contacten te leggen. Daar blijf je full-time mee bezig.

Jullie hebben er veel tijd en energie in gestoken. Je hebt bepaalde refreinen veelvuldig herschreven en tot in de details aan intonatie en uitspraak gewerkt.

Ik ben wel eerder in een studio geweest, maar dat was met iemand die op de knop record drukte en er vervolgens niet kritisch naar keek als ik mijn ding deed. Het was nu wel even wennen, maar ik vond het fijn. Superfijn omdat ik mensen tegenkom die me willen helpen om beter te worden. Maar het was wel heftig op sommige momenten.

Het is wel fijn dat mensen je willen helpen je kwaliteiten te ontwikkelen.

Daar blijf ik zelf dan ook altijd maar aan denken. Ik wil beter worden en het beste eruit halen. Dat is ook wat er in de band heerst. Er moet gewoon het onderste uit de kan worden gehaald. Je krijgt dan wel eens met frustraties te maken of onderlinge irritaties in het proces, maar dat hoort er gewoon bij. Je moet gewoon kritisch blijven en als het af is, drink je een biertje met elkaar en dan is het weer goed.

Hoe zijn jullie op de titel Stormsleeper gekomen?

Die titel heb ik nog de dag voordat we de studio ingingen, bedacht. Dat kwam gewoon in me op. Toen ben ik daaromheen gaan denken. Er gebeurt superveel in de wereld. Er is een storm gaande, maar heel veel mensen willen dat niet zien, want als je daarnaar kijkt en je wilt de buitenwereld veranderen, betekent het ook dat je zelf moet veranderen. Daarom blijven veel mensen slapen. Dat werd dus Stormsleeper. Er is wel een grappig verhaal aan verbonden. Ik ben de eerste keer ziek geworden in de studio nadat we vijf nummers hadden opgenomen. Dat was heel kut, want de studio is in Oostende en ik woon in Maastricht. De studio is vier uur rijden voor mij. Ik had er een weekje voor gepland, maar het ging niet meer en dus ging ik naar huis. Toen heb ik een weekje thuisgezeten en ben uitgeziekt. Vervolgens hebben we overlegd of we ook het zesde nummer alsnog gingen opnemen of dat we die wilden laten zitten om ons te focussen op de vijf tracks, om die goed te mixen. Voor mij was het een twijfelnummer. Daarom heb ik deze als laatste overgehouden. Toen hebben we de knoop doorgehakt en besloten om het nummer toch op te nemen. De dag voordat ik naar Oostende ging, heb ik het hele nummer herschreven op vocaal vlak: nieuwe tekst, nieuwe zanglijn. Uiteindelijk klonk het toch wel vet. Toen we naar de andere nummers keken, bleek het tekstueel ook nog eens overkoepelend. Daarom is het dus de titeltrack geworden, maar hij had er dus bijna niet opgestaan.

Op de plaat laat je verschillende kanten horen van je stem.

Ja, dat was ook wel mijn insteek. Ik wilde lekker knallen, maar ook afwisseling. Zo’n nummer als Singing Sirens hadden de jongens nog nooit gemaakt, dus dat was wel leuk om die erop te zetten. Samen met Bart ben ik daar lang mee bezig geweest. Vanuit de basis, iets simpels, zijn we het gaan uitbouwen en breder gaan maken terwijl normaal een riff als basis geldt. Met Singing Sirens hebben eerst de sfeer neergezet door de vocalen als basis te nemen en daar zijn we omheen gaan bouwen.

Black Sails is een nieuw nummer dat ook veel sfeerelementen in zich heeft.

Ja, we wilden daar ook een brede sound neerzetten. We wilden een festivalvibe hebben in het refrein. Die track is hoofdzakelijk door onze andere gitarist (Steven - red.) in elkaar gezet.

Doomed To Die gaat het live ook ongetwijfeld goed doen.

Ja, dat is wel een knallertje. Die hebben we inmiddels een paar keer live gedaan, maar niemand kent ‘m nog, want hij was nog niet uit. Maar hij gaat wel lekker. We hebben echt wel een aantal nummers waarmee we zoiets hebben van: laat maar komen die festivals. Het is wel leuk om voor je te zien dat je op die momenten ook met het publiek kunt spelen.

Over festivals gesproken: Graspop was een van jouw dromen en die is vorig jaar uitgekomen.

Het was voor ons best wel stressvol. De backstage was niet open, dus we stonden daar achter in de modder te wachten. We hadden van die pyro's, die in eerste instantie afgekeurd werden, maar last-minute toch goedgekeurd zijn. Het regende ook nog van tevoren. Tien minuten voor de show trok de hemel open en kwam alles toch nog goed. Iedereen had er wel zin in en de vibe op het podium was heel goed. Het was echt heel tof.

Je liet toen ook zien gegroeid te zijn in je performance. Toen je net bij Spoil Engine zat, was men skeptisch, maar later raakte men enthousiaster. Hoe zie je die ontwikkeling zelf?

Voor mij wordt het steeds makkelijk als je de set kent. Tijdens de eerste releaseshow was ik niet helemaal fit dus dat was kak. Als je zelf maar op 60% van je energie zit en je moet de energie overbrengen, is dat lastig. Als je zelf 100% bent, gaat dat veel makkelijker. Ik heb nu wel geleerd dat ik, ondanks dat ik me niet 100% voel, toch die show kan bezorgen. Eerder kakte ik in en dat merkte je dan ook. Daar moet je mee leren omgaan. De jongens hebben me daar ook goed mee geholpen. Ze hebben tips gegeven en een betere voorbereiding doet ook al heel veel. We zijn nu ook veel beter op elkaar ingespeeld. De eerste shows is het nog wel even zoeken geweest. Graspop is het eerste optreden geweest waarbij alles 100% klopte. Sindsdien hebben we dat niet meer losgelaten.

Binnenkort gaan jullie een paar keer touren en spelen jullie vlak voor de releaseshow ook nog een paar keer in Nederland.

Ja, in Oss en Monster (op 12 en 13 mei – red.). Ze hebben me verteld dat Monster bij Den Haag in de buurt ligt. We spelen daar op een festival (Westland Metal Meeting – red.). Ik had ook nog nooit van die plaats gehoord. Dat wordt wel cool. Er zijn nog een paar optredens aan het binnendruppelen, maar die zijn nog niet bevestigd. Nederland begint wel te komen. Dat is wel grappig.

Omdat er nu een Nederlandse zangeres achter de microfoon staat. Dat trekt de aandacht.

Ja, we hebben een paar weken geleden met The Charm The Fury gespeeld en er zijn toch wel veel mensen die ons daar hebben gezien. Langzaam begint het wel te rollen. Vorig jaar hebben we bijna alleen maar in België gespeeld. Dat hebben we nu wel genoeg gedaan.

Spreekt de band nu ook een nieuw publiek aan nu dat jij erbij bent gekomen?

Ik weet niet precies wat de band eerder aan publiek trok, maar er komen nu wel wat meer jonge gasten. Dat gevoel had ik in België, waar er een paar groepjes elke keer wel weer komen kijken. Ik weet niet of ze dat eerder ook wel deden. Het zijn mensen die naar Parkway Drive luisteren of naar metalcore, iets wat mijn generatie over het algemeen toch wat meer doet. Ze bemerken dat het niet alleen thrash metal is, maar iets breders, dus dat trekt hen mogelijk aan. Ik denk dat er mensen zijn afgevallen toen ik erbij kwam omdat sommige mensen er niets van moeten hebben als er een vrouw staat te schreeuwen, maar ik denk dat er minstens evenveel zijn bijgekomen. In België zien we wel dat veel mensen terugkomen en dat vind ik wel heel cool en dat terwijl we daar eigenlijk best vaak dezelfde show gespeeld hebben, maar ze komen iedere keer weer terug.

Hebben jullie daar ook afscheid van bassist Kristof genomen die sinds een maand vervangen is door Dave de Loco?

Ja, we hebben in december afscheid van Kristof genomen. Dat was ook zijn eigen wens.

Spoil Engine

Naast zangeres ben je ook vocal coach.

Ja, bij Vocal Center. Ik ben dat nu aan het opzetten. Ik doe vocal coachings en metal coaching. Ik heb daar een interne opleiding voor gehad. Ik heb verder geen muziekopleiding gedaan. Ik heb vier maanden geknald en zelfs nu ga ik nog wel naar Hoorn of Amsterdam om mee te kijken hoe andere coaches het doen. De oprichter van Vocal Center doet ook The Voice en andere tv-programma’s. Ik heb er zelf superveel van kunnen leren en juist dat vind ik zo gaaf. Net als bij Spoil Engine heb ik hier veel kunnen leren. Ik wil andere mensen die vastlopen of iets niet goed weten, graag helpen.

Daarnaast help je ook individuen en bands om zichtbaar te zijn.

Ik doe inderdaad meerdere dingen. Ik werk voor verschillende bedrijfjes, maar ik wil me meer op vocal coaching gaan richten. Je kunt daarnaast altijd tips blijven geven aan bands. Die kennis heb ik ook, dus dat kun je met mij bespreken. Ik ben opgepikt door Spoil Engine omdat ik filmpjes online heb gezet. Die zijn niet altijd van goede kwaliteit, maar anders had de band me nooit gevonden. Ik zat voorheen niet in een grote band. Het is gewoon belangrijk om je als muzikant jezelf te promoten.

Jullie doen veel voor anderen. Eerst was er Wake Up Call voor Haïti en recentelijk de actie voor Joris, wiens pand in vlammen opging.

De jongens van Spoil Engine hebben vroeger bij Joris gerepeteerd. Wij hebben een lading t-shirts bedrukt en die konden we samen verkopen.

Het is wel gaaf dat jullie je voor anderen inzetten.

Ja, anders wordt het ook maar ongezellig. Als je niets leuk meer voor elkaar doet, kun je er beter maar helemaal mee kappen. Doe zoveel mogelijk goed in je eigen kring zeg ik altijd, binnen je eigen bereik. Daar is toch niets mis mee?

Is dat ook de boodschap van jullie teksten? Er zit een boosheid en agressiviteit in, maar draait het tegelijkertijd om de positiviteit?

We zeggen altijd tegen elkaar dat we een positieve metalband zijn. Dat willen we ook op het podium uitstralen door plezier te hebben. Black Sails is bijvoorbeeld een unitysong. Ga er samen voor, ook al is de wereld een klotenzooi. Pak je samen en ga ervoor. Dat vinden we belangrijk.

Hoe gaan jullie nu verder? De focus ligt de komende periode op de optredens en willen jullie daarna doorpakken en weer songs schrijven?

Eerst lekker van de zon genieten tijdens de Spaanse tour, genieten van de verlengde zomer. We pakken alle kansen die we kunnen pakken. We kunnen wel plannen gaan maken, maar plannen gaan toch negen van de tien keer de mist in. We willen zo ver mogelijk komen door bezig te blijven. Op dit moment pakt die manier goed voor ons uit. Zolang er een stijgende lijn is, is het prima zo.

Laatste vraag: je bent inmiddels ingeburgerd in West-Vlaanderen. Welke bieren kun je de lezers adviseren?

Sowieso de Karmelietjes, die vloeien rijkelijk. Kornet, Barbaar... ik ben goed ingeburgerd wat dat betreft. Duveltjes zijn ook lekker, maar die heb je hier ook wel.

Meer:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.