Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour Into The Grave 2026
Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album van 2025 uit de Benelux?

Anger Machine - Human Error
Arjen Anthony Lucassen - Songs No One Will Hear
Bark - The Time Has Come
Black Knight - The Tower
Blackbriar - A Thousand Little Deaths
Cryptosis - Celestial Death
Defacement - Doomed
Enthroned - Ashspawn
Epica - Aspiral
Graceless - Icons Of Ruin
Grafjammer - De Tyfus, De Teerling
Grey Aura - Zwart Vierkant: Slotstuk
Hellevaerder - Fakkeldragers
Hemelbestormer - The Radiant Veil
Highway Chile - Rat Race
Martyr - Dark Believer
Mass Deception - Resurrections
Psychonaut - World Maker
Skaldgrim - In The Shadow Of Darkness
Svartsyn - Vortex Of The Destroyer
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Walg - V
Winterblind - Ego
Wolvennest - Procession
een andere langspeler uit de Benelux, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-01-2026.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Chris Rörland (Sabaton) - 39
  • Floortje Donia (Cardamon) - 45
  • Martin Birch (producent)† - 77
  • Mick Jones (Foreigner) - 81
  • Mike Pinder (The Moody Blues)† - 84
  • Niclas Engelin (In Flames) - 53
  • Peter Sinfield (King Crimson)† - 82
  • Sabina Classen (Holy Moses) - 62
  • Terji Skibenæs (Tyr) - 43
Concertreview

After Forever
Op 17 april 2004 in 013, Tilburg
Tekst door Rik
Het beloofde een speciale avond te worden, deze zeventiende april in Tilburg. Niet alleen zou After Forever vandaag haar eerste speciale optreden in een reeks van drie geven waarbij het nieuwe album Invisible Circles in zijn geheel gepresenteerd zou worden, maar bovendien zou zangeres Floor Jansen haar studie aan de Rockacademie afsluiten met een opmerkelijke en uitermate veelzijdige show. Al met al heeft zij dus ruim 2 ½ uur op het podium gestaan: een dik half uur in het teken van haar afstudeerscriptie en daarna uiteraard nog eens twee uur met After Forever. De liefhebbers kregen dus in ieder geval waar voor hun geld.

Toen ik aankwam bij de 013, stond er al een aardige rij buiten te wachten. Hoewel de band momenteel erg vaak op de planken staat in Nederland en omgeving, leken meer mensen er zich van bewust te zijn dat het optreden van vanavond anders dan gebruikelijk zou worden. Tegen de tijd dat Floor Jansen voor het eerst het podium betrad, was de 013 dan ook al vrij goed gevuld. Zoals al in het programma-overzicht van de 013 te lezen was, hoefden we deze keer geen voorprogramma te verwachten. Voor het daadwerkelijke optreden konden we eerst genieten van de afstudeerscriptie van Floor, waarbij ze liet horen haar stem op nog veel meer manieren te kunnen gebruiken dan we normaliter van haar gewend zijn bij After Forever. De eerste twee nummers die ze ten gehore bracht, kwamen van de Exordium-MCD, namelijk akoestische versies van Line of Thoughts en My Choice. Hierna kwam de eerste echte verrassing: een stukje uit de opera O Mio Babbino Caro van een zekere Giacomo Puccini. Nu viel pas écht op over wat voor geweldige stem Floor beschikt. Voor een volle zaal metalfans een vrij gewaagd nummer om te zingen, maar het publiek kon het zeker waarderen en reageerde na afloop dan ook met een verdiend daverend applaus, dit dan ook tot zichtbare opluchting van Floor. De volgende verrassing was het nummer A Dangerous Game uit de musical Jekyll and Hyde, waar Alfredo Romero (de nieuwe zanger van het Spaanse Dark Moor) als 'special guest' zijn opwachting mocht maken, wat een geslaagd duet opleverde. Ter afsluiting van dit bijzondere eerst gedeelte van het concert, volgde nog het Ayreon-nummer Valley of the Queens, waarbij niemand minder dan Arjen Lucassen op het podium stond. Ook Irene Jansen, de zuster van Floor, zong mee bij dit nummer.

Na een pauze van een half uurtje (die overigens werd opgesierd door de meest vrolijke gameboy-tunes die uit de speakers kwamen knallen, een erg leuk idee) was het dan eindelijk tijd voor het 'echte' optreden. Zoals wel te verwachten was, bracht de band als eerste het gehele nieuwe album Invisible Circles ten gehore. Vanaf het begin was het geluid erg goed afgesteld (hoewel de grunts wellicht iets te zacht in de mix stonden) en zowel de band als het publiek hadden er duidelijk zin in. Hoewel de beelden die op het videoscherm ter ondersteuning van het album getoond werden af en toe wat knullig overkwamen, bracht de band het er verder uitstekend vanaf. Na het album Invisible Circles verdween de band van het podium, om na enkele minuten voor een inmiddels razend enthousiast publiek terug te keren met een 'best of'-set, waarbij uiteraard nummers als My Pledge of Allegiance # 1, Monolith of Doubt, Emphasis, Yield to Temptation en Follow in the Cry langskwamen. Hoewel deze nummers waarschijnlijk al honderden keren ten gehore zijn gebracht, straalt de spelvreugde nog altijd van de band af. Als afsluiting van de avond zong Alfredo Romero nogmaals een nummer samen met Floor, namelijk de geweldige Maiden-cover The Evil That Men Do. Op cd valt deze cover me eerlijk gezegd iets tegen, maar live klonk het een stuk overtuigender. Een mooie afsluiter van een aparte en sfeervolle avond, die veel metalfans een uitermate geslaagde zaterdagavond heeft opgeleverd.

Get Floored:
1. Line of Thoughts (akoestisch)
2. My Choice (akoestisch)
3. O Mio Babbino Caro (van Giacomo Puccini)
4. A Dangerous Game (uit de musical Jekyll and Hyde) (duet met Alfredo Romero)
5. Valley of the Queens (van Ayreon) (met Arjen A. Lucassen)

After Forever:
1. Childhood In Minor
2. Beautiful Emptiness
3. Between Love And Fire
4. Sins Of Idealism
5. Eccentric
6. Digital Deceit
7. Through Square Eyes
8. Blind Pain
9. Two Sides
10. Victim Of Choices
11. Reflections
12. Life's Vortex

Toegiften:
13. My Pledge of Allegiance # 1
14. Monolith of Doubt
15. Emphasis
16. Yield to Temptation
17. Follow in the Cry
18. The Evil That Men Do

Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.