Lawnmower Deth - Ooh Crikey It's... Lawnmower Deth
Jaar van release: 1990
Label: Earache Records
Ze draaien nog altijd mee, de mannen van Lawnmower Deth. Vorig jaar stonden ze nog op Download Festival met Kim Wilde als special guest voor onder andere Kids In America. Een hoogtepunt in de carrière van de Engelse funband, die begint als eenmansproject van Mr. Flymo in 1987. De eerste demo It’s A Lot Less Hover Than A Bover neemt hij in zijn eentje op. Voor de tweede demo, Mowdeer (1988), krijgt de toenmalige drummer van Scrawm hulp van vier leden van die band. Lawnmower Deth is nog altijd actief in dezelfde samenstelling als destijds, ondanks een hiatus van 1993 tot in 2008.

In weerwil van de rammelige demo’s tekent het kwintet (met aan grasmaaier gerelateerde artiestennnamen als Qualcast Mutilator en Mightymow Destructimow) bij Earache Records. Het debuutalbum Ooh Crikey It’s… Lawnmower Deth verschijnt in 1990. Het is een reactie op alle bands die met serieuze albums komen. De mannen uit Mansfield en Nottinghamshire willen graag de humor terugbrengen in de muziek en doen dat op een leuke manier.

De basis van de muziek is punk, maar er zit ook veel thrash (o.a. Anthrax) en crossover (S.O.D.) in. Ook al zijn de mannen op technisch vlak niet hoogbegaafd, toch laten nummers als Spook Perv Happenings In The Snooker Hall en Satan’s Trampoline horen dat de muzikanten verschillende stijlen onder de knieën hebben en bovendien voor veel memorabel songmateriaal zorgen.

Langere tracks worden afgewisseld door tracks waarvan het opnoemen van de titel bijna langer duurt dan het nummer zelf (Wheebles Whobble But They Don’t Fall Down en Can I Cultivate Your Groinal Garden). Er zijn allerlei geluidsfragmenten (Sheep Dip) en verschillende vocalen (Lancer With Your Zancer) in de tracks verwerkt zodat het een afwisselingsrijke en bonte verzameling is.

Hoogtepunten zijn Flying Killer Cobs From The Planet Bob (met een supercatchy refrein met vocodereffecten), het van een reggaepassage voorziene Seventh Church Of The Apocalyptic Lawnmower (Skank Mix), Satan’s Trampoline (met Bolt Thrower-riffs), Cob Woman Of Deth Meets Mr. Smellymop en het vrolijke elektronica-outro March Of The Mods. Juist doordat het fout en over the top is, slaat deze muziek aan als je in een flauwe bui bent. Niet elke track is een hit. Sommige passeren onopgemerkt, maar er zijn voldoende die een glimlach opwekken.

En juist dat is de winst van dit debuut. Ooh Crikey It’s… Lawnmower Deth stemt vrolijk. Metalfans die joke metal leuk vinden, hebben deze release vast al in de kast staan. Degene die dat nog niet heeft, zou zeker de moeite moeten nemen om deze funplaat eens te beluisteren. De productie rammelt lekker en daardoor komt de jeugdige energie van het kwintet goed door. Opvolger Return Of The Fabulous Metal Bozo Clowns heeft dat helaas wat minder. Tussendoor verschijnt de single Kids In America (1991), de Kim Wilde-cover waar Lawnmower Deth nog het meest om bekend staat. De full dynamic range-versie met bonustracks van het debuutalbum is een aanrader.

1. Spook Perv Happenings In The Snooker Hall
2. Betty Ford’s Clinic
3. Weebles Wobble But They Don't Fall Down