Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
    27 februari:
  • Napalm Death, Doom, Siberian Meatgrinder en Show Me The Body
  • Suffocation, Belphegor, Hate, Necrosy en Skaphos
  • Janick Gers (Iron Maiden) - 65
  • Markus Kekoni (Masterstroke) - 40
  • Mike Patton (Faith No More) - 54
  • Scott Leach (Crystal Ball) - 49

Xaon - Face Of Balaam
Label: Eigen Beheer
Xaon - Face Of Balaam
Dit is zo'n bandnaam waarvan je je misschien afvraagt hoe je 'm uitspreekt en waar deze vandaan komt. Het is heel simpel: Sion, op zijn Engels. Het duo dat achter deze entiteit zit, komt uit de gelijknamige stad. Vinc' (compomist, drummer, livegitarist) en Flo (concept, teksten, livebassist en backingvocalist) werken sinds 2012 samen en zijn officieel beiden betrokken bij Ever Since. Die band kondigde begin vorig jaar het uitbrengen van een derde full-length aan, maar deze heeft tot op de dag van vandaag het levenslicht nog niet gezien. Vinc' en Flo zien blijkbaar meer toekomst in Xaon. Ze schreven vorig jaar de ep Face Of Balaam (geen connectie met de Torah) en deze is sinds kort verkrijgbaar.

De mannen krijgen op deze release hulp van de Frans-Amerikaanse zanger Rob Carson en Björn 'Speed' Strid. De frontman van Soilwork zingt mee in Discrowned. Samples komen van J-.P. Lana. De mannen combineren veel stijlen. Elementen uit de symfonische, melodieuze, death, black, groove, core en elektronische hoek ontmoeten elkaar en dat levert energieke, drukke en veelzijdige tracks op.

Opener How We Become Ephemeral Birds is aardig, maar doet nog niet veel stof opwaaien. Daarna gaat het niveau omhoog met Discrowned. De moderne metal à la Soilwork met een Enter Shikari-achtige synthesizermelodie knalt uit de boxen. Alhoewel Rob behoorlijk kan zingen en zodanig indruk heeft gemaakt op het componerende duo dat hij ook live te zien zal zijn, overtreft Björn hem. Mede door zijn overtuigende vocalen is dit het eerste hoogtepunt van de ep.

Het tweede is When The Everlasting Gardens Die Away, dat het als enige een stuk rustiger aan doet. Getokkel en strijkerspartijen leiden deze ingetogen track in. Daarna gaat het er weer harder aan toe. Rob schakelt hier prima van ingetogen cleane zang naar screams. Zijn zang staat iets te zacht in de mix, maar tegelijkertijd is er daardoor aandacht voor de fraaie, droefgeestige instrumentatie.

Omdat er veel gebeurt in de tracks, duurt het een aantal luisterbeurten voordat de composities inzinken. How We Become Ephemeral Birds en The Soulcleaner zitten vol met min of meer geslaagde ideeën. De zang van Rob sluit de ene keer wel goed aan op de muziek, maar in de afsluiter halen de vocalen van het sessielid de kracht uit het geheel.

Op compositorisch en vocaal gebied laat Xaon daarmee wat liggen. Als de Zwitsers voort kunnen bouwen op Discrowned en When The Everlasting Gardens Die Away dan kan de eerste full-length een zeer aangename plaat worden. De mix van melodieuze, groovy black/death en apocalyptische dark metal is veelzijdig, maar nog niet memorabel genoeg om deze ep regelmatig uit de kast te halen.

1. How We Become Ephemeral Birds
2. Discrowned
3. When The Everlasting Gardens Die Away