Allegaeon - Proponent For Sentience
Label: Metal Blade Records
Allegaeon - Proponent For Sentience
Het is eigenlijk niet eens opmerkelijk dat Chris Adler van Lamb Of God gitarist Greg Burgess aandroeg als een van de kandidaten toen Megadeth op zoek was naar gitaristen. Greg laat op de platen van Allegaeon horen waar hij toe in staat is. Niet alleen zijn riffs en soleersecties zijn indrukwekkend, maar hetzelfde geldt voor de akoestische passages die voor de nodige afwisseling zorgen. Mede vanwege zijn gevarieerde en vaardige spel staat Allegaeon hoog aangeschreven.

Proponent For Sentience is al weer de vierde full-length van de technisch onderlegde Amerikanen. Het draait uiteraard niet alleen om Greg, want zijn collega's doen nauwelijks voor hem onder. Waar Allegaeon goed in slaagt, is al die technische vaardigheden verpakken in gestroomlijnde songs. Waar ze voorheen nog wel eens de kritiek kregen dat de nummers te vol zaten met allerlei solo's, is dat op Proponent For Sentience minder het geval. Dat wil niet zeggen dat er geen hoogstandjes meer zijn, maar het lijkt meer om de songs zelf te gaan.

De plaat start stevig met technische melodeath in de opener, pakt bruter en technischer uit in de livekraker All Hail Science en zwaar in From Nothing. In Grey Matter Mechanics – Apassonata Ex Machinea horen we voor het eerst de akoestische gitaren op de voorgrond alvorens ze samengaan met technische death metalriffs en even later een swingend ritme. Buitengewoon knap hoe al deze verschillende stijlen in deze uitschieter bij elkaar komen en elkaar versterken. Of Mind And Matrix houdt het hoge niveau vervolgens vast, maar dan op een hele andere manier. Stel je een mix voor van Ne Obliviscaris-blasts, atmosferische Insomnium-melodieën en Obscura-riffs en -vocalen voor en je krijgt wellicht een beeld.

Ook daarna blijft het niveau hoog met het tragere, epische Proponent For Sentience II – The Algorithm, dat aanvangt met een neo-klassiek intro dat niet had misstaan op een release van Fleshgod Apocalypse. Ondanks de referenties aan andere artiesten weet Allegaeon toch op eigen poten te staan. De muziek heeft een unieke, energieke lading die het geheel een krachtig karakter geeft. De songs zitten boordevol goede ideeën en met name de middelste tracks hebben een sterke identiteit. De tekstuele inhoud is veelal gebaseerd op de wetenschap.

Omdat er zoveel ideeën bij elkaar komen, is dit geen release die je even makkelijk beluistert. Als luisteraar wordt je overladen en halverwege haak je de eerste luisterbeurten af. Overladen dus, maar tegelijkertijd heb je de overtuiging dat je de volgende luisterbeurt weer een paar extra tracks meepakt. Zo is dit een uitgave met een lange houdbaarheid. Steeds weer ontdek je nieuwe details in de gelaagde muziek. Nieuwe vocalist Riley McShane (bekend van Son Of Aurelius, Inanimate Existence en Continuum) brengt het goed vanaf en verrast in Cognitive Computations met cleane zang. Björn 'Speed' Strid van Soilwork is te horen in een van de uitschieters, te weten Proponent For Sentience III – The Extermination, waarin ook een gesproken passage van Stephen Hawking is opgenomen.

Proponent For Sentience duurt voor je gevoel aanvankelijk lang, maar een vijf- tot tiental luisterbeurten verder kun je de plaat moeiteloos van begin tot einde beluisteren. Het is een zeer gevarieerde groeiplaat die langzaam maar zeker steeds meer geheimen prijsgeeft. Het is een sterke opvolger van Elements Of The Infinite, dat de waardering van Allegaeon reeds verhoogde. Deze nieuweling zal dat wederom doen en derhalve zal deze Amerikaanse formatie geen onbekende meer zijn binnen de metalwereld.

1. Proponent For Sentience I – The Conception
2. All Hail Science
3. From Nothing