• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Allegaeon - Formshifter
Jaar van release: 2012
Label: Metal Blade Records
Allegaeon - Formshifter
Het Amerikaanse Allegeaon mag gerust tot een van de meest veelbelovende melodieuze deathmetalbands van de laatste jaren gerekend worden. Het twee jaar geleden verschenen debuutalbum Fragments Of Form And Function zorgde voor een verfrissende wind in het zo uitgebluste genre. Vooral de manier waarop techniek en melodie versmolten werden tot uitstekend gecomponeerde, complexe nummers met kop en staart, maakte indruk. We zijn inmiddels twee jaar verder. Middels Formshifter mag de band proberen zijn verworven status waar te maken.

Een ding wordt al snel duidelijk: de titel van deze tweede full length slaat niet op een muzikale koerswijziging. De band grossiert nog altijd in het schrijven van buitengewoon volwassen klinkende, technisch hoogstaande nummers met voldoende aanknopingspunten om ondanks de complexiteit catchy te blijven. Allegaeon kan zich wat dat betreft meten met een band als Scar Symmetry. Een zeer knappe prestatie! Opener Behold (God I Am) maakt de kwaliteiten van Allegaeon al direct duidelijk. Het vurige gitaarspel en de tegendraadse riffs worden zonder ogenschijnlijke moeite gecombineerd met een aantal goed in het gehoor liggende ijkpunten, waaronder het enorm pakkende, groovende refrein.

Allegaeon slaagt erin om het niveau gedurende het hele album enorm hoog te houden. Ook krakers als Tartessos: The Hidden Xenocryst, Iconic Images en het korte, maar het aan ideeën rijke Timeline Dissonance laten een band horen die weet te imponeren met zijn fantastische composities. Hier en daar is ook nog een interessante accentwijziging te horen, zoals de flamenco-ritmes en het mooie akoestische slotakkoord op Twelve-Vals For The Legions. Fossielen die nog steeds beweren dat er tegenwoordig geen goede metal meer wordt gemaakt, moeten toch echt eens hun hoofd uit het zand halen. Allegaeon levert met Formshifter namelijk gewoon zijn tweede klasseplaat op rij af. Moderne melodieuze death metal van een bijzonder hoog niveau.

1. Behold (God I Am)
2. Tartessos: The Hidden Xenocryst
3. A Path Disclosed