• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Unleashed - Where No Life Dwells
Jaar van release: 1991
Label: Century Media Records
Unleashed - Where No Life Dwells
Slimme jongens, die van Nihilist. Om Johnny Hedlund niet rechtstreeks te hoeven ontslaan vanwege diens wens om de inhoud van de teksten te wijzigen, bedenken ze een constructie. Ze heffen Nihilist op en roepen een paar dagen erna Entombed in het leven. Johnny formeert kort erna Unleashed en gaat aan de slag met zijn verhalen over vikingen en Noorse mythologie.

In tegenstelling tot Entombed, Grave en Dismember en in vergelijking met de ep And The Laughter Has Died… (1991) is het debuutalbum voorzien van een heel andere sound. De gitaren zijn erg laag gestemd, maar klinken zeer clean in vergelijking met wat we tot dan toe uit Zweden gewend zijn. Ook het snaregeluid wijkt af van het zware en krachtige gedreun. Enerzijds dragen de zweepslagen bij aan het unieke karakter van deze release, anderzijds mist een deel van de fans van het eerste uur het duistere karakter van eerdere jaren.

Johnny zet op deze release ruwe, verstaanbare screams in, die afwijken van de grafstem die hij eerder gebruikte. Als het tempo omlaag gaat, zoals in If They Had Eyes, hoor je af en toe zijn diepere extreme vocalen en pakt het geheel wat duivelser uit. De teksten zijn anti-christelijk. Into Glory Ride wijkt daarvan af en verhaalt over vikingen. Een onderwerp waar hij in de jaren erna nog veel op terug zou vallen.

Dit debuut staat vol met hoogtepunten. Van het galopperende en blastende Before The Creation Of Time, het eveneens galopperende Into Glory Ride en Unleashed tot het razende …And The Laughter Has Died, met een tragere en sfeervolle middensectie. Deze release bevat ruim een half uur catchy riffs, prima ideeën en een mooi samenspel van de drummer en de gitaristen, waarbij de drummer niet altijd letterlijk de gitaarpartijen volgt, maar met kleine variaties op de proppen komt.

Where No Life Dwells klinkt afwijkend van wat we destijds gewend waren. Het debuut heeft een unieke sound, gecreëerd in Woodhouse Studios te Dortmund. Cleaner, maar niet minder agressief. Pakkend middels zijn memorabele riffs en verstaanbare grunts. Afwisselend door een wisseling van snelle passages en doomriffs. Unleashed zou nog veel aardige tot goede platen maken, maar geen daarvan kan het niveau van het legendarische debuut evenaren. Where No Life Dwells heeft de tand des tijds goed doorstaan en is in juni opnieuw uitgebracht met bonusmateriaal. Beslist een aanrader.

1. Where No Life Dwells
2. Dead Forever
3. Before The Creation Of Time