• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Valley Of The Sun - Volume Rock
Label: Fuzzorama Records

Valley Of The Sun - Volume Rock

Als reviewer heb ik niet de illusie dat muzikanten altijd de recensies lezen die ik geschreven heb. Laat staan dat ze iets met jouw goed bedoelde opbouwende kritiek doen. Toch is het erg plezierig om te merken dat de door jouw aangehaalde verbeterpunten, danwel bewust of onbewust, getackeld zijn op de eerstvolgende release. In het geval van Valley Of The Sun struikelde ik bij het debuut Electric Talons Of The Thunderhawk vooral over de wisselvallige kwaliteit van het songmateriaal, het gebrek aan richting en het ontbreken van een eigen geluid. Met de tweede langspeler Volume Rock leveren de Amerikanen echter een volwassenere plaat, die bovendien veel constanter en gefocust is.

De titel van de plaat is een verwijzing naar het genre waarin deze uit Cincinnati afkomstige stonerrockers naar eigen zeggen opereren. De term ‘volume rock’ is helaas nogal uiteenlopend te interpreteren, maar mocht je liefhebber zijn van genres als stoner, grunge en hardrock, dan is Valley Of The Sun zeker het proberen waard. Ondanks dat het nieuwe album een aantal niet onverdienstelijke snelle nummers bevat, zijn het de mid-tempo songs die de show stelen. In Speaketh The Shaman, Land Of Fools en I Breathe The Earth is goed te horen dat hier de kracht ligt van de band. Stuk voor stuk zijn het sfeervolle songs met aanstekelijke melodieën, die erg degelijk in elkaar zitten.

Een flinke pluim gaat ook naar zanger/gitarist Ryan Ferrier, die hier vocaal gezien een uitstekende prestatie levert. Op de vorige plaat is al te horen dat Ferrier een veelzijdige zanger is. Toch klinken zijn vocalen in de stevigere songs vaak wat geforceerd. Op Volume Rock heeft hij een betere balans gevonden, met als gevolg dat zijn stemgeluid zowel in de hogere als de lagere regionen erg goed uit de verf komt. Empty Visions en Spotify-/iTunes-bonustrack Noodle zijn illustrerend hiervoor. Beide tracks doen door de ritmes en het gitaargeluid erg denken aan Soundgarden, ten tijde van Badmotorfinger. Wanneer je dan met Ryan Ferrier een zanger hebt, die in beide songs qua bereik akelig in de buurt komt van Chris Cornell uit de oude dagen, kunnen die songs simpelweg niet meer stuk.

Volume Rock is zonder twijfel een flinke stap in de goede richting voor Valley Of The Sun. Waar Electric Talons Of The Thunderhawk vooral een hit or miss-aangelegenheid is, doet deze plaat het over de gehele rit veel beter. Eigenlijk valt alleen het eenzijdige The Hunt in negatieve zin uit de toon. Gek genoeg is juist deze track voorzien van een promotievideo naar aanloop van de release van dit album. Dit neemt niet weg dat deze tien nieuwe Valley Of The Sun-liedjes een aanrader zijn voor liefhebbers van grunge en de wat toegankelijkere stoner. In het bijzonder voor fans van Truckfighters, Soundgarden en Queens Of The Stone Age.

1. Eternal Forever
2. Wants And Needs
3. The Hunt