Valley Of The Sun - Electric Talons Of The Thunderhawk
Jaar van release: 2014
Label: Fuzzorama Records

Volumerock. Die benaming kenden we volgens mij nog niet. Volgens de Amerikanen van Valley Of The Sun is dit echter de beste omschrijving van hun muziek. Dit trio uit Cincinnati kwam vorig jaar met hun debuutalbum, Electric Talons Of The Thunderhawk. Met een term als volumerock kun je natuurlijk alle kanten op. Wat vooral opvalt, is dat de heren overwegend opereren op het gebied van twee genres die zijn ontstaan in jaren negentig: grunge en stoner. Zanger/gitarist Ryan Ferrier, basgitarist Ryan McAllister en drummer Aaron Boyer zorgen ervoor dat je je voor even weer waant in de tijd van houthakkersoverhemden en Dr. Martens.

Als je als band beïnvloed bent door de grunge, hoeft dat zeker geen minpunt te zijn. Dat het geen garantie is tot kwaliteit, is bewezen door de vele matige postgrunge-groepen die einde jaren negentig als paddenstoelen uit de grond schoten. Wat dat betreft, hebben de mannen van Valley Of The Sun het beter aangepakt. Wat je te horen krijgt, is een gedurfde mix van grunge, stoner en hardrock. Dit zorgt ervoor dat je aandacht er gedurende de drie kwartier bijblijft. Met name in het begin van de plaat krijg je van alles voorgeschoteld en vraag je je af welke richting de heren op willen. Je zou het een gebrek aan focus kunnen noemen, maar dat neemt niet weg dat het allemaal prima wegluistert en bovendien het speelplezier er vanaf spat.

Halverwege de plaat wordt het allemaal wat constanter. Het akoestische, dromerige Laser Vision Intermission is hier een hoogtepuntje. Als deze track op de Sap ep van Alice In Chains had gestaan, had niemand er iets van gemerkt. Het uitstekende Within The Glare doet sterk denken aan de beginperiode van Soundgarden. The Message Is Get Down is daarentegen weer minder, mede door het wat irritante, schreeuwerige refrein. Ferrier brengt over het hele album flink wat variatie in zijn stemgeluid. Toch klinkt het alsof hij er veel moeite voor moet doen en lijkt zijn bereik wat beperkt.

The Sleeping Sand, Gunslinger en Centaur Rodeo zorgen onder andere door prima, afwisselend riffwerk dat de plaat tot een goed einde wordt gebracht. Deze release zal zeker niet de boeken in gaan als de meest constante. Sterke tracks worden afgewisseld met matige. De variatie is een pluspunt, al ligt er voor de band nog wel wat werk om hun sound tot een beter geheel te maken. Al met al is Valley Of The Sun een bandje om met een half oog in de gaten te houden.

1. Worm Teeth
2. As Earth And Moon
3. Maya