Beastwars - The Death Of All Things
Label: Destroy Records

Beastwars - The Death Of All Things

Het Nieuw-Zeelandse sludge-gezelschap Beastwars stond bij ondergetekende bekend als ‘die band met de imposante albumhoezen’. Dat een mooie voorkant geen garantie is voor een goed album wisten we eigenlijk al, maar dat werd door deze viermansformatie nogmaals bevestigd. De eerste twee platen, Beastwars (2011) en Blood Becomes Fire (2013), ontbrak het met name aan overtuiging en een eigen identiteit. Driemaal is scheepsrecht zullen we dan maar denken. Op artworkgebied van plaat nummer drie zit het in ieder geval weer goed. The Death Of All Things is wederom voorzien van een prachtige hoes, speciaal voor de band geschilderd door hun landgenoot Nick Keller.

Uiteindelijk draait het om de muziek en die is in het geval van The Death Of All Things helaas maar sporadisch gedenkwaardig te noemen. De kiwi’s maken op de nieuwe plaat weinig concessies en trakteren de luisteraar op nietsontziende sludge in de lijn van High On Fire. De veel gehoorde kritiek dat Beastwars een kloon van deze Amerikanen zou zijn, wordt met dit album definitief tenietgedaan. De mannen uit Wellington hebben veel meer een eigen smoel gecreëerd. Hierbij leunt de band op de zeer indrukwekkende en rauwe strot van Matt Hyde. Niet verwonderlijk, want in Call Of The Mountain, Holy Man en Black Days brengen zijn schuurpapieren brulvocalen de nummers naar een hoger niveau. Naast de zang is het baswerk van James Woods een vermelding waard. Waar de gitaarriffs op dit album minder interessant zijn, is Woods' lompe en ronkende baswerk om je vingers bij af te likken. Met name in Devies Of Last Night is het genieten geblazen.

Toch komt The Death Of All Things over het geheel gezien tekort om echt memorabel te zijn. Dit ligt vooral aan het songmateriaal dat simpelweg te weinig variatie biedt. Mocht je als luisteraar niet bekend zijn met het sludge-genre, dan kan deze plaat als eerste kennismaking best indruk maken. Wanneer je echter flink wat sludge-platen gehoord hebt, dan moet geconcludeerd worden dat Beastwars geen essentieel album gemaakt heeft. Deze mannen uit Wellington hebben zeker talent, maar ondanks dat Beastwars vooruitgang boekt, kan het zich met deze nieuwe release nog niet bij de top van de sludge-metal scharen.

1. Call To The Mountain
2. Devils Of Last Night
3. Some Sell Their Souls