13-04-2021

Scarlet Stories - Resurrection
Label: eigen beheer
Scarlet Stories - Resurrection
Scarlet Stories begon vijf jaar geleden als een samenwerking tussen zangeres Lisette van den Berg en (akoestisch) gitarist Bram te Kamp, nadat ze elkaar ontmoet hadden via de Rock Academie in Tilburg. Het tweetal nam eerst een paar demoís op en bracht in 2013 een zelfgetitelde ep uit met daarop zeven akoestische songs. De formatie trad in eerste instantie als duo op, maar later kwam er hulp van drummer Tim Kuper, gitariste Carmen Raats en bassist Wessel Maas. Die line-up horen we ook terug op de Resurrection-ep.

Het kwintet laat daarop een mooie kruising tussen doomrock en progressieve metal horen. Een groot verschil met de release uit 2013 is dat de muziek letterlijk versterkt is. Dus niet alleen meer een akoestische gitaar, maar ook drums, bas plus cleane en distorted elektrische gitaren. De dynamiek is hierdoor aanzienlijk toegenomen. Dat is goed te horen als je de versies van Nostalgia In A Closed Mind en Resurrection vergelijkt met die van twee jaar geleden. Logischerwijs pakken de nieuwe bewerkingen wat steviger uit, maar beide hebben hun charmes.

Invloeden van de muziek komen uit verschillende hoeken; van Alanis Morisette en BjŲrk tot occulte seventiesrock alsmede Dream Theater en Opeth. Deze zijn verwerkt in uitgesponnen tracks van gemiddeld meer dan zes minuten, die donker, verhalend en melancholisch van karakter zijn. Op het stevig rockende Dance Of Narcissism na zijn de tracks rustig opgebouwd met ambient getokkel en werken ze toe naar een pittige climax.

Een van de sterkste troeven is de zang van Lisette. Ze varieert goed met haar heldere, soms breekbare stem van lief tot rockend, van bijna onheilspellend fluisterend tot verhalend melodieus. Ze kan deze verschillende technieken het beste kwijt in het creepy The Tell-Tale Heart, dat gebaseerd is op een griezelig verhaal van Edgar Allen Poe uit 1843. Het is zonder meer een van de sterkste tracks waarin Scarlet Stories er moeiteloos in slaagt de spanning vast te houden. Dat is ook het geval bij Nostalgia In A Closed Mind en Resurrection. Het verhaal van laatstgenoemde gaat over een eenzame boom die als enige een bosbrand heeft overleefd en daarna leven geeft aan andere bomen en levende wezens.

Zo is een heel dynamische release ontstaan met verschillende tekstuele achtergronden die de basis vormen voor vier gevarieerde, sfeervolle progressieve (maar niet technisch ingewikkelde) tracks met een duistere sfeer. Scarlet Stories is er goed in geslaagd een aangename ep te maken die het beste te beluisteren is in de late uren. Recentelijk is het vijftal uitgegroeid naar een zestal, door de toevoeging van violiste Sophie Ansems. De formatie verzorgt zowel akoestische als versterkte optredens en het is zeker de moeite eens te gaan kijken en beide epís te beluisteren.

1. Dance Of Narcissism
2. The Tell-Tale Heart
3. Nostalgia In A Closed Mind