• Jan Kovar (Castaway) - 41
  • Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Khors - Night Falls Onto The Fronts Of Ours
Label: Candlelight Records
Bij Oekraïne denken we tegenwoordig aan van alles, maar zeker niet in eerste instantie aan metal. Toch staat het land bekend als vruchtbare grond voor paganistisch en folkloristisch georiënteerde blackmetalbands. Belangrijkste exponent is natuurlijk Drudkh (waarvan eerder dit jaar een prima nieuw album verscheen), maar ook Nokturnal Mortum mag niet onvermeld blijven (zo zijn Weltanschauung en The Voice Of Steel twee magistrale platen). Degenen die wat dieper in het genre zitten, zullen daar ongetwijfeld namen als Astrofaes, Kroda en Khors aan toevoegen. Met Night Falls Onto The Fronts Of Ours is het vierkoppige gezelschap alweer toe aan de zesde langspeler in zijn geschiedenis.

De ellendige situatie waarin Oekraïne zich de laatste jaren bevindt, weerhoudt veel bands er dus gelukkig niet van om met nieuw materiaal op de proppen te komen. Night Falls Onto The Fronts Of Ours verschijnt drie jaar na het zeer behoorlijke Wisdom Of Centuries. Dat was een plaat waardoor ik er eigenlijk voor het eerst van overtuigd raakte dat Khors meer in huis had dan het louter opereren als derderangs kloon van bovengenoemde bands. Met dit nieuwe album bevestigt de band die nieuwe status. Hoewel het niveau van met name Nokturnal Mortum ook nu nog wat te hoog gegrepen lijkt, doet Khors weinig meer onder voor de andere genoemde bands.

Over de gehele linie is Night Falls Onto The Fronts Of Ours namelijk een prima te pruimen plaat, die het niet zozeer moet hebben van ingewikkelde songstructuren of tempowisselingen, maar des te meer van het creëren van een epische sfeer. Daarin slaagt Khors met vlag en wimpel. Opener Ні клятв, ні сліз, ні колін! (No Oaths No Tears No Knees!) is zelfs een ronduit machtig nummer, voorzien van spannende, epische riffs, fiere drumritmes en subtiele keyboards die het geheel ondersteunen. Maar gelukkig is ook de rest van het materiaal goed. Zo weet Khors met statige nummers als Востаннє (For The Last Time) en Мій козацький шлях (My Cossack Way) een bijzondere sfeer te creëren, terwijl het titelnummer dan weer een mooi en erg sfeervol akoestisch rustpunt vormt.

Night Falls Onto The Fronts Of Ours is met afstand het beste album van Khors tot nu toe. De nummers klinken op het eerste gehoor wellicht wat monotoon, maar uiteindelijk schuilt de kracht juist in het majestueuze, meeslepende karakter van de plaat. Een integer werkstuk dat verplichte kost is voor de liefhebbers van Drudkh. Maar ook fans van bijvoorbeeld Sear Bliss zouden eens een luisterbeurt kunnen wagen. Enige minpuntje is dat de plaat met 43 minuten wel wat snel voorbij is.

1. Ні клятв, ні сліз, ні колін! (No Oaths No Tears No Knees!)
2. Долина мертвих птахів (Dead Birds Valley)
3. Шляхом кривавих доріг (Following The Ways Of Blood)