Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 4 februari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Haken
  • Harakiri For The Sky
  • Soen
    1 maart:
  • Nervosa, Warbringer en Warfect
  • Carmen R. Schäfer (Brainstorm) - 43
  • Eddie Jackson (Queensrÿche) - 61
  • Nicola Pirroni (Holy Martyr) - 46
  • Olaf Zissel (Tankard) - 54
  • Stuart Marshall (Dungeon) - 43
  • Vrangsinn (Carpathian Forest) - 48

• Dave G. Halliday (Hell) - 1987
  • Willie Dixon - 1992

Khors - Where The Word Acquires Eternity
Label: Ashen Dominion
Het Oekraïense blackmetalgezelschap Khors begint stilaan uit te groeien tot vaste kracht. Where The Word Acquires Eternity is alweer de zevende langspeler. De plaat verschijnt vijf jaar na het erg sterke Night Falls Onto The Fronts Of Ours, waarop de kwaliteiten van dit kwartet het meest tot wasdom komen. Met Where The Word Acquires Eternity borduurt de band voort op de ingeslagen stijl, die we toch wel typisch Oekraïens mogen noemen. Vergelijkingen met Nokturnal Mortum (de folky kant) en Drudkh (de sfeervolle, uitgesponnen composities) liggen voor de hand. Dieper in de Oekraïense underground komen namen als Kroda, Ygg en Astrofaes ter referentie op.

De fraaie hoes symboliseert de melancholische sfeer van het album. Where The Word Acquires Eternity is over de gehele linie namelijk een statig en contemplatief werk geworden. Door het relatief ingetogen karakter en de subtiele, ondersteunende keyboards van gastmuzikant Mihaylo Kujba roept de muziek van Kroda overigens ook herinneringen op aan het latere werk van Sear Bliss. Eersteklas nummers als Blissforsaken, ...And Life Shall Harvest One's Past en Up The Ladder To A Lance blinken uit door hun intelligente composities. De muziek is op een integere manier episch van karakter: zonder overdadige tierelantijntjes, maar met enorm veel gevoel en ingehouden heroïek gebracht. Hier en daar duikt een fijne, licht psychedelische melodielijn op, die wat aan het latere werk van Enslaved doet denken.

Ook qua inhoudelijke thematiek biedt Where The Word Acquires Eternity stof tot nadenken. De plaat kan als conceptalbum getypeerd worden en handelt over de gebeurtenissen in de Oekraïense stad Charkov in de jaren dertig van de vorige eeuw, waar een grote groep schrijvers, acteurs, dichters en scenaristen is vervolgd, verbannen of vermoord door het totalitaire regime van Stalin. Ze staan daarmee symbool voor als zodanig bekend geworden ‘Executed Renaissance’. Deze term wordt gebruikt om de generatie Oekraïense schrijvers en artiesten uit deze periode te beschrijven, die optrad in de Oekraïense Socialistische Sovjetrepubliek en door het Stalinistische regime werd geëxecuteerd of onderdrukt.

Zo levert Khors met deze plaat een in alle opzichten sterk album af, met een achttal volwassen composities, die op het eerste gehoor wellicht wat monotoon overkomen, maar rijk zijn aan details. De prima productie leidt het geheel in goede banen. Where The Word Acquires Eternity is een plaat om op je gemak tot je te nemen. Het is in zekere zin zelfs een groeialbum. Niet omdat de nummers nu zo complex in elkaar zitten, maar omdat een oppervlakkige luisterbeurt geen recht doet aan de subtiele finesses en compositorische rijkheid van de muziek. Dromerig, sfeervol en zeker de moeite waard!

1. Starvation
2. Blissforsaken
3. Crystals Of The Fall