• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Keep Of Kalessin - Epistemology
Label: Indie Recordings
Keep Of Kalessin - Epistemology
Het was even schrikken voor de fans van Keep Of Kalessin toen de Noren in 2013 meedeelden dat zanger Torbjørn Schei (Thebon) de deur was gewezen na bijna tien jaren trouwe dienst. De oorzaak ervan lijkt te wijzen naar een miscommunicatie. Omdat oprichter/gitarist Arnt Obsidian Grønbech (Obsidian C.) daarna ontdekte dat hij zelf toch ook wel een aardige stem heeft, werd er geen nieuwe zanger aangetrokken. De epische extreme metalband, die in 2010 in de finale stond van het Eurovisie Songfestival in eigen land, gaat dus verder als trio.

Op het zesde album Epistemology is hij dan ook degene die achter de microfoon plaatsneemt en het moet gezegd worden: Obsidian C. geeft een aardig visitekaartje af en varieert goed. Toch is het wel even wennen, aangezien hij een melodieuzer stemgeluid heeft dan zijn voorganger. Zijn (langgerekte) cleane zang zal voor de nodige discussies zorgen, maar krijgt na meerdere luisterbeurten mijn goedkeuring. Slechts in de opener en met name de afsluiter klinken de vocalen niet helemaal zuiver. Zijn verstaanbare grunts en hese vocalen zijn van een prima niveau, maar minder sprekend en agressief dan die van Thebon. Ook de teksten hebben een andere inhoud gekregen, zoals de albumtitel al inluidt. Epistemologie is het deelgebied binnen de filosofie dat zich bezighoudt met de aard, oorsprong, voorwaarden voor en reikwijdte van de kennis en het weten. De teksten van Introspection (dat in 2013 al op ep verscheen) sluiten hier mooi op aan.

Naast de vocalen en de teksten, heeft ook de muziek een ander karakter gekregen. Als referentiemateriaal komt The Divine Land van Reptilian aardig in de buurt. Het geheel klinkt een stuk minder agressief, ondanks het feit dat de snelheid ruim voldoende vertegenwoordigd is. De black metal is nog slechts sporadisch aanwezig en heeft plaatsgemaakt voor elementen uit de power metal en de progressieve hoek (zoals op het album Kolossus al te horen was). Opvallend is dat de songs (soms te) lang zijn en een climax missen, maar desondanks wel knap opgebouwd met geslaagde variaties op een enkel thema. De epische extreme metal van Keep Of Kalessin (met nadruk op episch) is dan ook net als op de vorige platen nog steeds herkenbaar en van een goed niveau.

Dit in tegenstelling tot de productie. Deze is nogal kunstmatig en kil, wat het geheel een mechanisch karakter meegeeft. Dit is met name het geval in de midtempo- en blastsecties van onder andere The Spiritual Relief als Dark Divinity. Het klinkt hier en daar net te perfect en dat is jammer, want de kwaliteiten van de muzikanten zijn ruimschoots toereikend om zonder al te veel protooling te werken. Het slagwerk is uitstekend verzorgd en hetzelfde kan gezegd worden van de riffs, leads en solo’s.

Het album bestaat grofweg uit drie delen. In het eerste deel, dat de eerste twee nummers behelst en die min of meer hetzelfde thema hebben, krijgen we mid- en blastbeattempo met daaronder epische riffs voorgeschoteld. Daarna gaat het niveau omhoog met een ritmegeoriënteerd deel twee. The Grand Design is direct een van de uitschieters op het album. Een wervelwind van militaristisch tromgeroffel en navenante industrial- en thrashriffs staat je te wachten. Een buitengewoon knap staaltje gitaarbeheersing en technisch drumwerk, waarbij je niet stil kan blijven zitten. Drummer Vyl overtreft dat nog eens in Universal Core. Ongelooflijk hoe lang hij de blastbeats kan volhouden, een uitzonderlijk knappe prestatie. Necropolis, met een Hell Awaits-ritme, duurt me net wat te lang. Deel drie bestaat uit Introspection en het titelnummer. Hierin zijn veel progressieve ideeën verwerkt. De laatste (instrumentale) vier minuten van het titelnummer zijn van de buitencategorie. Een prachtige harmonieuze melodie blijft zich herhalen en je wilt na afloop niets anders dan deze vier minuten opnieuw beluisteren.

Epistemology is dus een plaat met maar liefst drie gezichten, waarvan deel twee en drie het meest imponeren. Een gevarieerd epistel met een melodieuzer, epischer en lichter karakter dan Reptilian. De heren nemen met deze zesde full-lenth verder afstand van de agressiviteit en het blackmetalverleden. Voor de fans van het oudere werk zoals Armada zal dat even flink slikken zijn. Ook de melodieuzere zang zal voor veel discussie zorgen. Weinig doet nog herinneren aan de oude tijden. Keep Of Kalessin is met Epistemology een nieuw hoofdstuk in zijn bestaan begonnen. Met de nieuwe koers gaat ze dat een hoop oude fans kosten, maar ook veel nieuwe fans opleveren.

1. Cosmic Revelation
2. The Spiritual Relief
3. Dark Divinity