• Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Diablo Blvd - Follow The Deadlights
Jaar van release: 2014
Label: Sony Music

Diablo Blvd - Follow The Deadlights

Het Belgische Diablo Blvd heeft recent haar derde langspeler afgeleverd met de titel Follow The Deadlights. Het bekendste lid van dit gezelschap is waarschijnlijk stand-up comedian Alex Agnew, die onder andere het Leids Cabaret Festival gewonnen heeft en in zijn uppie het Sportpaleis in Antwerpen wist uit te verkopen met zijn shows. Met het grappen maken is hij gestopt om zich als zanger volledig te richten op Diablo Blvd dat bestaat uit doorgewinterde musici waaronder Tim Bekaert (A Brand) en Andries Beckers (Born From Pain).

Met een band die vernoemd is naar een song van de pioniers van de crossover, Corrosion Of Conformity, is het bijna niet meer dan logisch dat je zelf ook stappen in die richting zet. Diablo Blvd doet dat dan ook, maar wel met een wat moderner geluid dan hun illustere voorgangers. Een beetje metal, lekkere moddervette hardrock en wat blues vormen het recept van het radiovriendelijke geluid van dit vijftal. Radiovriendelijk, want hoewel het er af en toe stevig aan toe gaat, is de muziek ook erg goed te behappen en zijn er weinig echte wringmomenten te ontdekken op dit Follow The Deadlights.

De groep opent met de midtempo song Beyond The Veil, maar zet daarna gelukkig direct de vaart erin met het snellere Get Up 9. De heerlijke, zwaar aangezette gitaren werken perfect en zijn behoorlijk opzwepend in samenhang met de galopperende metalritmes. Alex Agnew staat als zanger ook zijn mannetje met een ietwat donker en diep stemgeluid, hoewel er aan de bloedserieuze teksten weinig te lachen valt. Schitteren doet hij ook in We Are Legion dat zoals de titel al doet vermoeden een echte meeschreeuwer is. Op momenten is er een ijzersterk samenspel tussen zang en instrumentatie dat je pakt en niet meer loslaat.

Toch valt er wel het een en ander aan te merken op deze plaat. Zo zijn de uptempo songs over het algemeen wat sterker dan de midtempo nummers, hoewel het zojuist genoemde We Are Legion in de laatste categorie valt. Daarnaast wordt er nogal flauw afgesloten met het matige Inhuman. Het nummer kabbelt maar voort en de grunts kunnen op een volgende plaat beter helemaal worden geschrapt.

Follow The Deadlights is desalniettemin een aangename rockplaat waar misschien wat meer in had gezeten. Dit album staat garant voor vele uren van luisterplezier en laat horen dat dit een groep is die je in de gaten moet houden. Voor diegenen die de muziek van Diablo Blvd eerst eens goed willen beluisteren alvorens tot aanschaf over te gaan, is er een prachtige kans om de mannen deze zomer in actie te zien. Ze zijn namelijk bezig met een grote tour door Nederland en België, waaronder ook een optreden op Graspop.

1. Beyond The Veil
2. Get Up 9
3. Follow The Deadlights