• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

MyGrain - Planetary Breathing
Jaar van release: 2013
Label: Spinefarm Records
MyGrain - Planetary Breathing
Ik was de Finse melodieuze deathmetalband MyGrain al lang weer uit het oog verloren nadat de band in 2006 het prima klinkende, maar volstrekt onoriginele debuutalbum Orbit Dance uitbracht. Een plaat die op alle fronten strak en overtuigend klonk, maar zo overduidelijk uit de overvolle melodeathvijver viste dat het niet zo verwonderlijk is dat het album daarna onder een dikke laag stof is beland. In het najaar van vorig jaar verscheen de band met Planetary Breathing (klaarblijkelijk al het vierde album van de heren) opnieuw op mijn radar.

Eigenlijk is er niet veel veranderd in die zeven jaren. Er zijn twee gitaristen vervangen, maar dat was het wel qua schokkende wijzigingen. MyGrain nestelt nog steeds bij Spinefarm Records en de muziek is nog steeds een strak klinkende mengeling van melodieuze death metal à la Soilwork en Children Of Bodom, voorzien van een dunne keyboardlaag die we tien jaar geleden als ‘futuristisch’ zouden bestempelen, maar inmiddels een onontkoombaar onderdeel van deze sound is. Het totale gebrek aan originaliteit valt MyGrain wellicht nog steeds te verwijten, maar qua composities is er wel vooruitgang geboekt (zoals het catchy refrein van Ambivalentine en het enigszins aan Evergrey refererende Dreamscape mooi duidelijk maken).

Het heeft ook weinig zin om te zeer de kniesoor uit te hangen, want hoewel MyGrain geen enkel risico neemt, weten de muzikanten wat ze doen. Binnen de strakke, zelfopgelegde kaders doet de band het dus gewoon goed: het gitaarwerk is over de gehele linie strak en wordt opgeluisterd met fraaie melodieuze leads, de cleane zang is zeer overtuigend (met enkele fraaie, Mercenary-achtige hoge uithalen) en de afwisseling met blaffende grunts is ook weliswaar een bekend aspect van het genre, maar wordt zeer vakkundig uitgevoerd. Planetary Breathing is een album dat eigenlijk te goed is om in de vergetelheid te belanden, maar nog steeds net die extra ‘X-Factor’ mist waardoor de platen van Soilwork, Mercenary en Scar Symmetry wél op regelmatige basis hun rondjes blijven draaien. Liefhebbers van het genre zullen hier echter absoluut geen miskoop mee doen.

1. Incantation
2. Waking Up The Damned
3. Ambivalentine