• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Blitzkrieg Baby - Kids' World
Jaar van release: 2014
Label: Beläten
Blitzkrieg Baby - Kids' World
Kim Sølve is een druk bezet man. Samen met zijn vriendin Trine Paulsen runt hij een ontwerpstudio in Oslo welke voor onder andere Enslaved, Mayhem en Darkthrone het artwork heeft verzorgd. Daarnaast is hij samen met Kim van het Belgische label Neuropa eigenaar van het label Adversum (bekend van o.a. Ulver) en werkt hij aan verschillende muzikale projecten. Blitzkrieg Baby is één van deze projecten dat uit frustratie over de vuile geaardheid van de mens is geboren. Het cassette-album Kids’ World gaat daarbij specifiek in op het opgroeien van kinderen in een gewelddadige wereld.

Muzikaal gezien is Kids’ World een dark industrial soundtrack met een mix van een paar instrumentale nummers (Those They Could Not Fuck, They Kill en het dark ambient Incinerator No. 1), door dark wave beïnvloede nummers met een monotone beat (Your Happy Place en Kids’ World), dark industrial (The Swine Supremacy) en experimentele industrial (Loop en Half Pig, Half Man). In vergelijking met het debuutalbum Porcus Norvegius zijn de metalelementen geheel verdwenen en is er meer ruimte voor de dark wave uit de jaren ‘80. Toch is er voldoende afwisseling op deze helder geproduceerde plaat te horen. Meerdere nummers zijn overigens reeds eerder verschenen, hetzij op compilaties, hetzij in een andere vorm op het debuutalbum.

De meeste nummers zijn voorzien van de monotone vocalen van Alan Belardinelli (Mr. B.). Tekstueel is het een opsomming van negatieve beelden van het gedrag van mensen (de bedenkelijke selectie van het nieuws dat de media ons voorschotelt met geweld, oorlog, winstbejag, executies), het vastzitten in een nachtmerrie van onmacht en het zich niet kunnen identificeren met mensen. In een aantal nummers gaat het specifiek over de de uitzichtloze wereld waarin kinderen opgroeien: in een maatschappij vol gewelddadige beelden en waarin ze worden voorzien van wapens om voorbereid te zijn op de confrontatie met anderen.

Het is dus niet echt een release om vrolijk van te worden. Met frustratie als inspiratiebron wordt het ziekelijke en pessimistische gedrag van mensen op een confronterende en sarcastische manier verwoord en vertaald in een sombere, veertig minuten durende soundtrack. Sta je open voor een combinatie van dark industrial met dark wave- en experimentele invloeden en heb je net als Blitzkrieg Baby een negatieve kijk op het gedrag van mensen en de maatschappij, dan is Kids’ World, dat alleen verkrijgbaar is op cassette of via downloads, een aanrader.

1. Kids' World
2. Loop
3. The Swine Supremacy