Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
    26 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Blind Guardian en Manticora
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Lambert (DragonForce) - 52
  • Aleksander Shelepenkin (Celestial Crown) - 47
  • Daniel "Mortuus" Rostén (Marduk) - 47
  • Janne Wirman (Kotipelto) - 45
  • Joey Jordison (Slipknot)† - 49
  • Jose Pasillas (Incubus) - 48
  • Justin Gonzales (Antonamasia) - 40
  • Melissa Ferlaak (Visions Of Atlantis) - 45
  • Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

Vandaag overleden:
  • K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004
Review

Karnivool - Asymmetry
Jaar van release: 2013
Label: Sony Music
Karnivool - Asymmetry
De Australische formatie Karnivool wist mij met het tweede album Sound Awake enorm te verrassen. Vergelijkbaar met een hele hoop bands, maar toch van de juiste ingrediënten voorzien om meer dan een Tool-kloon te zijn. Een goede zanger, dikke productie, muzikaal vakmanschap en songs met hitpotentie maakten het album tot een heerlijke rockplaat. De band tourde bijna drie jaar lang wereldwijd en liet de volle zalen meeblèren met New Day en All I Know.

Het nieuwe album Asymmetry was voor mij dan ook een regelrechte schok. Weg is de hitpotentie, weg zijn de compacte songs en weg is het positieve gevoel waar de krachtige progrock mee overladen was. De kenmerkende zang van Ian Kenny is mijn voornaamste aanknopingspunt, maar de meezingfactor is nergens te bekennen. De eerste vijftig minuten van de plaat zijn als een wervelwind van complexe structuren en stemmige gitaarriffs. Een stortvloed van ideeën en geen enkele schijn van positiviteit. Vanaf het grauwe Float lijkt de plaat een stille dood te sterven en na de laatste tonen wil ik het album eigenlijk al afdoen als inspiratieloos.

Na een handvol sessies met 'The Vool' raak ik echter meer en meer onder de indruk van de heroïsche overgangen, de atmosferische melodieën en de machtige drums. Alsof de apocalyps beschreven is op ketels en brons. Op theatrale wijze knoopt Karnivool een verhaal aan elkaar dat je wat vaker moet beluisteren om te kunnen bevatten dat het een magnifiek epos is. Gewoonweg meesterlijk, hoe Karnivool zich door onconventionele structuren en virtuoze composities die Sound Awake tot een gemakkelijke zit reduceren, musiceert. Het album demonstreert veelvuldig een sludgy, bijna agressief Karnivool, echter bevat dit meesterwerk ook prachtige, bezwerende sonnetten, bombastische erupties en fragiele passages die opgeteld een gigantisch dynamisch bereik geven aan het album.

Op sommige momenten komen de teksten wat gezapig, onzeker of prekerig over, maar dat is eigenlijk het enige puntje van kritiek dat ik kan geven op het ontbreken van hitpotentie na en dat laatste mag eigenlijk nooit als nadeel gelden voor liefhebbers van progrock of metal. De vocalen zijn bijna net zo onnavolgbaar als de drumpatronen, een staaltje machtsvertoon waar de klasse vanaf druipt. Ongrijpbaarder dan Textures en Meshuggah, maar toch episch. Softer dan Muse of Deftones, maar nergens poppy. Qua toonreeksen en akkoordkeuze ergens tussen Porcupine Tree en Tool, maar soms net zo wrang als Deathspell Omega. Karnivool heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en daagt daarmee zowel band als luisteraar uit om te groeien.

Er is maar één woord voor de stap van Sound Awake naar Asymmetry en dat woord is progressie. Dit is een prestatie van wereldformaat.

Tracklist:
1. Aum
2. Nachash
3. A M WAR
4. We Are
5. The Refusal
6. Aeons
7. Asymmetry
8. Eidolon
9. Sky Machine
10. Amusia
11. The Last Few
12. Float
13. Alpha Omega
14. Om

Score: 91 / 100

Reviewer: Sha
Toegevoegd: 28 augustus 2013

Karnivool - Asymmetry
Reactie van pos op 28-08-2013 om 14:42u
Score: 90 / 100

Klopt helemaal wat je zegt. Eerste keer beluisteren was ook voor mij een redelijke teleurstelling. Omdat je echter weet dat dit een hele goede band is blijf je toch luisteren en luisteren, en nog eens luisteren. Uiteindelijk pakt het je toch weer enorm en blijken er toch gewoon hele pakkende nummers en stukken op te staan. Even je best voor doen, dat zijn uiteindelijk de beste platen. Briljante drummer inderdaad.

Karnivool - Asymmetry
Reactie van Damien op 28-08-2013 om 22:52u

Ik ga het nog een poging geven, na een luisterbeurt heb ik hem inderdaad diep in de kast gezet

Karnivool - Asymmetry
Reactie van Karel op 29-08-2013 om 10:26u
Score: 90 / 100

Goede review! Ik vond 'm eerst ook minder (en inderdaad, Sound Awake is wel een ontzettend fijn album), maar na wat tijd ermee hebben doorgebracht op koptelefoon werd er pas een goed plaatje van gevormd in mijn hoofd. Het is een bijzonder moeilijke plaat geworden, maar niet (veel) minder goed dan Sound Awake. Dit keer geen mega-epische track a la Deadman of Change pt. II, maar meer eigenzinnigheid, rauwheid, en één gigantisch mooi nummer: Sky Machine.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.