Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel González (Darksun) - 41
  • Heikki Pöyhiä (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Kadavar - Abra Kadavar
Jaar van release: 2013
Kadavar - Abra Kadavar
Er is nog geen jaar verstreken sinds het uit Berlijn afkomstige Kadavar hun titelloze debuut uitbracht. Kadavar werd (terecht) goed onthaald. Dit drietal mocht al snel een contract tekenen bij Nuclear Blast en stond al even rap geboekt voor Roadburn 2013. Dat is nog niet alles, want op hun jaloersmakende cv mogen de heren ook nog noteren dat ze het podium hebben gedeeld met niemand minder dan Electric Wizard, Sleep, Saint Vitus en Pentagram. Wat je allemaal wel niet met retrorock kan bereiken. Twee baarden en wat dons. De fysieke gelijkenis met ZZ Top is makkelijk gemaakt. Muzikaal is het echter een ander verhaal.

Kadavar houdt in grote lijnen de koers van het debuut aan, ware het niet dat er wel een klein verschil is. Op de eerste plaat was duidelijk meer ruimte voor psychedelische passages, terwijl de aandacht op Abra Kadavar uit gaat naar de machtige gitaarriff. Dat mag dan wel resulteren in goede songs, zoals Eye Of The Storm en Dust, maar de band klinkt beter wanneer de psychedelische elementen worden aangehaald. Fire, en al helemaal Liquid Dream, zijn meer de moeite waard. Daar zorgen de kalmere passages voor een prettige afwisseling. Kadavar is zeker geen vervelende band, maar ze hebben geen zanger die de aandacht een half uur weet vast te houden. Lupus Lindemann is er een die slechts een trucje kent. Zijn gitaarspel is weliswaar beter, maar de echte riff-georiënteerde songs zijn eerlijk gezegd ook niet bepaald denderend.

Abra Kadavar kenmerkt zich opvallend genoeg door met de minste nummers te beginnen en met de beste te eindigen. Zo begint het als een lichte teleurstelling. Doomsday Machine is gebruikt als eerste single. Het heeft een geinig deuntje, maar het breekt geen potten. Halverwege wordt het beter en kan er pas echt genoten worden. Wat mij betreft had Kadavar (met het oog op de tijd die sinds het debuut verstreken is) de laatste vijf songs gebundeld in een EP. Dan had ik misschien nog wel van een meesterwerk gesproken. We blijven natuurlijk hoop houden. Kadavar kan het nog steeds!

1. Come Back Life
2. Doomsday Machine
3. Eye Of The Storm