Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
    24 mei:
  • Another Now
  • Austrian Death Machine, Distant en Ghost Iris
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Habitants
  • Vanaheim, Xaon en End Of The Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Arnis (Infected) - 39
  • Billy Gould (Faith No More) - 61
  • Eric Wagner (Trouble)† - 65
  • Glenn Cornick (Jethro Tull) - 77
  • Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46
Review

Mono - For My Parents
Jaar van release: 2012
Label: Temporary Residence Limited
Mono - For My Parents
Post-rock is als genre volledig geëxplodeerd, maar er zijn maar enkele bands die een speciale plek in mijn hart hebben weten te veroveren. Het Japanse Mono is daar één van. Albums als You Are There en vooral Hymn To The Immortal Wind wisten mij de afgelopen jaren tot op het bot te ontroeren. De sublieme, weemoedige melodielijnen in combinatie met de hemelse orkestratie zorgden ervoor dat de tranen regelmatig over de wangen bungelden.

Toen bekend werd dat Mono in 2012 een album in samenwerking met het The Holy Ground Orchestra zou uitbrengen, schiep dat bij mij dus nogal wat verwachtingen. Hoe geniaal zou Mono klinken als de band een volledig orkest achter zich heeft staan om zijn meeslepende soundscapes te vertolken? De cineastische muziek leent zich er in ieder geval perfect voor, in theorie althans. In de praktijk blijkt het tegen te vallen, maar dat heeft helaas vooral met de afzichtelijke productie van deze plaat te maken.

Na de eerste luisterbeurt was ik namelijk diep en diep teleurgesteld over wat Mono op For My Parents laat horen. Wat is er gebeurd met de explosieve climaxen? Waarom is het gitaarwerk zo onverklaarbaar zacht? En welke idioot heeft zijn fiat gegeven aan deze muffige sound? Met name het drumgeluid heeft daar ernstig onder te lijden, maar ook het gitaarwerk lijkt nooit volledig te ontremmen. De epische climaxen van weleer komen nu nooit volledig uit de verf en de momenten waarop de intensiteit toeneemt, verzandt de muziek in één ondefinieerbare brei.

De belachelijke eindmix is des te storender als je goed luistert naar de kwaliteit van nummers als Legend en Nostalgia, die als vanouds vol staan met nostalgische, meeslepende melodielijnen. Het is weliswaar een beproefd recept, maar Mono houdt een onmiskenbaar gevoel voor tranentrekkende melodieën die door de ziel snijden. Alleen die rommelige productie!

De kwaliteit van Mono heeft nooit gelegen in vernieuwingsdrang. Daarentegen hield de band juist altijd vast aan zijn sterkste punten: het fabriceren van enerverende melodielijnen die de luisteraar boven het alledaagse weten te verheffen. Ook al balanceert het op de rand van kitsch, de grootse sound zorgde er altijd voor dat je – haast tegen wil en dank – ontroerd werd. Nu die grootse sound wegvalt, gaan ook juist deze andere aspecten knagen. De herhalingen, de vrijwel identieke opbouw van de nummers: het zijn elementen waarin normaliter juist een deel van de kracht van Mono schuilt, maar die nu vooral beginnen te storen. For My Parents is dan ook met afstand het minste album van deze Japanners. De voldoende zit hem in de kwaliteit van de nummers, maar de uiteindelijke luisterervaring blijk keer op keer een teleurstelling.

Tracklist:
1. Legend
2. Nostalgia
3. Dream Odyssey
4. Unseen Harbor
5. A Quiet Place (Together We Go)

Score: 70 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 18 januari 2013

Meer Mono:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.