• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Transcending Bizarre? - The Misanthrope's Fable
Jaar van release: 2010
Label: Dissonart Productions
Dus de grenzen van het black metalgenre worden af en toe nog steeds verlegd. Die taak kun je best aan de vage Grieken van Transcending Bizarre? over laten. Ze doen het na het intrigerende The Serpent's Manifold gewoon nog een keer en gaan zelfs nog een stapje verder in hun orkestrale waanzin. Terecht, want aan derderangs krijsbandjes die alsmaar binnen de zwarte lijntjes blijven, heb ik een broertje dood.

Nee, Transcending Bizarre? blijft bepaald niet keurig netjes binnen de lijnen. Met een heel scala aan freaky geluidseffecten, orkestrale soundscapes en beenharde black metalpassages scheppen ze opnieuw een perfect pakket symfonische gekte. De invloeden van een filmmuziekcomponist als Danny Elfman zijn ook ditmaal niet van de lucht, maar het leuke is dat de band zelf ook het nodige in weet te brengen. Rare tempowisselingen, bulderend riffwerk en vooral die krachtige melodieën die met elke luisterbeurt verslavender blijken te werken. Puristen zullen ongetwijfeld gruwen van de hoeveelheid tierelantijnen in songs als Realizing The Blindness of The Empire Of Mind, maar iedere liefhebber van vooruitstrevende muziek moet toch toegeven dat hier vakkundig en origineel te werk wordt gegaan.

Vakkundig zijn ook de productie en het uitmuntende spel, waardoor deze cd niet vervalt in volgepropte oppervlakkigheid. Integendeel, The Misanthrope's Fable nodigt door de complexe songstructuren en vreemde thematiek uit tot regelmatige herbeluistering. Ondanks alle melodieuze accenten, weten de Grieken verbazingwekkend goed hoe je een symfonisch nummer toch ontzettend 'black metal' kan laten klinken. Dat is natuurlijk te danken aan de sinistere zang, maar de roots zijn ook duidelijk terug te vinden in de stiekem best traditionele riffstructuren. Naast progressieve gitaarstukken weet de band ook nog vaak zat de snelle tremeloriffs te vinden.

Het is een plaat waar je even voor moet gaan zitten, maar dat was eigenlijk altijd al het geval met deze groep. Het is leuk dat er nog steeds bands bestaan die het toch enigszins vastgeroeste melodieuze black metalgenre enige frisse impulsen weten te geven. Het is allemaal net niet te vreemd of avantgardistisch, want ook liefhebbers van goed geproduceerde en orkestrale black metal met iets extra's kunnen hier vast wel wat mee. Het is in ieder geval een schijf die het predikaat 'kunst' terecht verdient.

1. The Misanthrope's Fable
2. The Beginning
3. Realizing The Blindness