Warrior - Fighting For The Earth
Jaar van release: 1985
Label: 10 Records
Warrior - Fighting For The Earth
Niemand wordt vrolijk van het eeuwige gezeur dat vroeger alles beter was. Iedere periode heeft goede en slechte muziek voort gebracht. Een belangrijk criterium voor goede muziek is dat het tijdloos is. Het is interessant om te kijken of een album vijf, tien of twintig jaar later nog altijd dezelfde indruk maakt. Neem nou Warrior, dat in 1985, met het uitbrengen van Fighting For The Earth een grote toekomst voorspeld werd, maar tegenwoordig zijn ze bijna vergeten.

Inmiddels zijn 25 lange jaren verstreken. Warrior is een keer gestopt en weer bij elkaar gekomen en heeft nu vier albums op zijn naam staan. Zeker weten doe ik niet, maar ongetwijfeld hebben deze heren allemaal een baan en is de band vooral hobby. 25 jaar geleden was de situatie anders. Warrior was namelijk net iets harder dan het immens populaire Iron Maiden. De jongeren van tegenwoordig kunnen zich dat misschien niet voorstellen, maar in die oude dagen wilde iedere band sneller en harder spelen dan de voorganger.

Het enige tastbare dat er van die oude band over is gebleven, is Fighting For The Earth. Een vergeten pareltje, zoals we dat nu noemen. Het duurt even voordat de waarde van dit album tot je doordringt. Niemand ontkomt eraan door te zeggen dat de muziek wel een beetje oubollig is. Daarbij klinkt het geheel ook erg bekend en is het thema niet echt bijzonder. Warrior speelt gewoon klassieke US metal en uiteindelijk is er altijd wel iets in de muziek dat je aanspreekt. Dat kan bijvoorbeeld de lekkere zang van Parramore McCarty zijn, de heerlijke partijen van gitaartandem Joe Floyd en Tommy Asakawa, de pakkende melodieën of een combinatie daarvan.

Wat in telt is dat Warrior 25 jaar geleden in ieder geval een sterk gevoel voor componeren had. Fighting For The Earth staat bol van de eenvoudige, maar pakkende songs. De titeltrack en Only The Strong Survive zijn me misschien iets te simpel, maar Defenders Of Creation, Day Of The Evil (Beware), Welcome Aboard daarentegen zijn bijzonder sterk. De nummers bevatten prachtige gitaarlijnen. In tegenstelling tot wat tegenwoordig de mode is, voelt de band niet de behoefte om elke seconde vol te proppen en is er alle ruimte voor naar een bepaald punt toe te werken. Helaas ontbreekt wel dat rauwe randje dat een band als Vicious Rumors wel had. Af en toe duikt het wel op en hoor je het terug in de zang van McCarty, wiens stem de muziek absoluut een extra boost geeft. Lekker meezingen en genieten. Al deze factoren maken van Fighting For The Earth een klassieker.

Waarom is het dan misgelopen met Warrior? Een duidelijk antwoord kan ik niet geven, maar na Fighting For The Earth duurde het maar liefst dertien jaar, voordat er een nieuw album verscheen. Het blijft gissen welke status de band nu zou hebben, wanneer men het succes van het debuut had doorgezet. Albums als deze zijn hun gewicht in goud waard. Het is niet voor niets dat Fighting For The Earth op eBay voor veel geld van eigenaar wisselt. Mocht er nog geen rerelease van zijn, dan wordt het hoog tijd.

1. Fighting For The Earth
2. Only The Strong Survive
3. Ruler