• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Terzij De Horde - A Rage Of Rapture Against The Dying Of Light
Jaar van release: 2010
Label: Eigen beheer
Dissonant, poëtisch en vervreemdend. Zo maar een greep sleutelwoorden waarmee ik deze EP kan beschrijven. Terzij De Horde is in ieder geval niet voor één gat te vangen. Deze Nederlandse groep laat wazig gestructureerde black metal passages samensmelten met gure postrockstukken. Men doet geen greintje moeite om ook maar enigszins toegankelijk over te komen en springt net zo makkelijk over op gierend drone-achtig werk als dat ze plechtige doomriffs in hun sound verwerken. Slechts de helse krijsstem van zanger Joost doet in de verte denken aan de wijze waarop atmosferische black metalbands als Drudkh en Blut Aus Nord te werk gaan.

Ik weet nog steeds niet precies wat ik van deze enigmatisch getitelde schijf moet vinden. De muziek biedt zogezegd weinig echte houvast en moet het vooral hebben van de desolate en deprimerende sfeer. In die zin is dit poëtisch en filosofisch beïnvloede werkstuk geslaagd, maar persoonlijk verwacht ik niet dat iemand hier voor z'n plezier naar luistert. Terzij De Horde is een muzikaal equivalent van begrippen als pijn en depressie. Iedere luisterbeurt doet je bijna van wanhoop in de pen klimmen om je laatste woorden voor familie en vrienden op papier te zetten. Het gitaarwerk scheurt je hersenpan open, zodat dissonanten en gecontroleerde feedback vrij spel hebben je totaal lam te slaan. Guur, verschrikkelijk en met een vakkundig gevoel voor lelijkheid. Alsof deze band het erom doet.

Terzij De Horde is een meester in het scheppen van ongezonde apathie, het gevoel waarbij niets er nog toe doet en waar niets je nog kan schelen. Daarbij wil ik de groep zeker niet afdoen als een zoveelste suicidal black metal gezelschap, maar meer als een uiting van wanstaltige kunst. Kunst die slechts minimaal onderbroken wordt door naargeestige tokkels, banjoriedels en riffs die als gangbaar de boeken in kunnen.

Hoewel men tekstueel teruggrijpt op intrigerende gedichten en andersoortige werken van schrijvers als Dylan Thomas en Robert Browning, speelt er tijdens beluistering toch een serie beelden van verlaten industrieterreinen en met onkruid overwoekerde wegen in je hoofd. Zelfs daar schuilt een vreemde drang naar tegenstrijdigheid. Ik heb geen idee of ik dit tamelijk originele en abstracte werk ooit zal begrijpen, maar het loont de moeite om je in ieder geval een enkele keer mee te laten slepen in het desolate denken van deze zo op het oog toch vrij normale geesten.

1. Prometheans
2. Vertigo: The Mithraic Ritual
3. The Roots Of Doomsday Anxiety