• Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Red Wine - Sueños Y Locura
Jaar van release: 2003
Label: Arise Records
Red Wine - Sueños Y Locura
Elk nadeel heeft zijn voordeel. Neem nou het Spaanse Red Wine, die schrijft al zijn teksten (op de bonustrack na) in het Spaans. Als niet-Spaanssprekende zou je dan denken "Da's jammer, dan kan ik die ongetwijfeld goede en doordachte teksten ook niet verstaan en begrijpen". Als je dan vervolgens naar eerder genoemde bonustrack luistert, blijkt dat de verder niet onverdienstelijke zanger een tenenkrommend Engels accent heeft, iets wat helemaal niet opvalt als hij in het Spaans zingt. Zo zie je maar weer.

Red Wine is inmiddels aan zijn derde album toe. Net als de vorige twee staat "Sueños Y Locura", waar ik in mijn beste Spaans "Music And Words" van kan maken, vol met lekkere Heavy/Powermetal, naar welbekend Duits recept. Heel origineel start de plaat met een kort klassiek intro, om semi-naadloos over te lopen in een catchy midtempo nummer. Keyboards zijn ook aanwezig, maar niet zo overduidelijk als bij bijvoorbeeld een Sonata Arctica of een Stratovarius. Nee, de bandleden hebben thuis allemaal ongetwijfeld de complete Edguy-discografie liggen. Vooral de sterke composities "Sombra De Poder" en "Alma Libre" zouden niet misstaan op 'Mandrake'. Met "Renacer" gaat de band terug in de tijd, de intro van het nummer klinkt erg eighties. De korte ballad "Tras El Portal" (Through The Portal?) kondigt het einde van het avontuur aan.

Het totaalgeluid is vet, er word retestrak gespeeld en de productie is prima, op dat gebied valt dus niets te klagen. Het woord met de O wil ik eigenlijk niet laten vallen, maar het is gewoon een feit dat er al een gigantische overdosis aan Powermetal bands is. Als deze jonge band echt wil doorbreken zullen de bandleden toch een beetje hun grenzen moeten verleggen, met de zoveelste Keeper-kloon kun je tegenwoordig niet meer aankomen bij het grote publiek (maar hoe doet Hammerfall dat dan toch?).

1. Sueños Y Locura
2. Renacer
3. Pesadilla