Exxplorer - Symphonies Of Steel
Jaar van release: 1985
Label: Black Dragon Records
Exxplorer - Symphonies Of Steel
,,Exxplorer? Nooit van gehoord", zei een maat pas nog tegen me. Om eerlijk te zijn had ik dat een jaar of twee geleden ook nog niet. Tijdens de zoektocht naar obscure metal kom je immers nog wel eens wat tegen en Symphonies Of Steel is in die zin een opvallende plaat. Het debuut van deze Amerikanen bevat namelijk alle elementen van metalen vakmanschap. Vaag? Draai de plaat en je begrijpt wat ik bedoel.

Dit werkstuk uit 1985 ademt eigenlijk alles wat er zo geweldig is aan heavy metal. De plaat heeft de juiste riffs, tempo's, zangpartijen en staat bovendien vol met geweldig geschreven krakers. Nummers die je een paar keer hoort en die voorgoed tot je favorieten gaan behoren. Natuurlijk doet de US metal denken aan Iron Maiden en Jag Panzer, maar het doet tegelijkertijd ook zeker niet onder voor deze groepen. Het was immers een tijd waarin metal nog volop in ontwikkeling was. Thrash stond in de kinderschoenen en de meeste bands hadden melodie hoog in het vaandel staan. Exxplorer was één van die bands.

Luister eens naar het epische World War III en laat je meevoeren door de bloedmooie melodievoering, de eenvoudige doch zeer effectieve ritmesectie en het op en top sfeervolle zangwerk van Lennie Rizzo. Het is een relatief kalm nummer, afgezet tegen het tweeluik Objection Overruled. Dit zijn adembenemende composities; puurder kan metal niet klinken. De schitterend aan elkaar gevlochten riffs worden met zoveel passie gespeeld dat ik er stiekem wel een traantje van weg kan pinken. De sound van de band is zo organisch en vrij van digitale smetten, een verademing vandaag de dag. Hier zijn levende muzikanten aan het werk die hoorbaar met bloed, zweet en tranen aan hun nummers gesleuteld hebben.

Toegegeven, Exxplorer is misschien niet de strakste band in de Amerikaanse metalgeschiedenis, maar het gevoel in de muziek is ongelofelijk. Hier waren absolute vakmannen aan de slag die precies wisten hoe een puntig doch intelligent geschreven nummer in elkaar stak. City Streets kan honderden keren de revue passeren, vervelen doet het echt nooit. De fantastische openingsriff is er één van ongekend functionele en effectieve pracht. Zelfs het pianodeuntje Prelusion vormt een prachtige intro op nog zo'n authentieke knuppelaar als Run For Tomorrow. Een obligaat rockertje als Going To Hell smaakt door al dat moois ook niet verkeerd.

Symphonies Of Steel klinkt naar huidige maatstaven misschien gedateerd en productioneel wat rommelig, maar hier is absoluut een échte band aan het werk. Dit is pure en trotse passie, gegoten in een verzameling nummers die in geen enkele metalcollectie mag ontbreken. Wees niet bang als je de originele cd niet meer kan vinden, Underground Symphony verzorgde in 2002 een waardige re-release van dit staaltje krachtpatserij. Een obscure US power metal klassieker die z'n weerga niet kent.

1. City Streets
2. Prelusion
3. Run For Tomorrow