13-12-2019

Helloween - Just A Little Sign
Jaar van release: 2003
Helloween - Just A Little Sign
Het heeft lang gerommeld in het Helloween-kamp. Bandleden werden eruit geschopt, nieuwe werden aangetrokken, instrumenten werden gejat, een overstroomd oefenhok, zieke drummers, invaldrummers, en zo gaat dat nog wel even door. Het eerste teken van leven is zeer origineel (afgezaagd?) getiteld "Just A Little Sign". Het titelnummer is tevens de openingstrack van het nieuwe album "Rabbit Don't Come Easy", dat 12 mei 2003 uitkomt.

Het nummer begint met een kort klassiek intro, en ontaardt dan in een typisch Powermetal-dubbele bassdrum intro. Ik weet zeker dat de heer Deris (die het nummer geschreven heeft) zijn uiterste best heeft gedaan het zo Helloween mogelijk te laten klinken, wat een beetje te goed gelukt is. De coupletten klinken aardig maar erg cliché, en het refrein is zwak en te hoog. Ook het whoo-hoo-hoo sing-a-long gedeelte en de twinsolo's ontbreken niet. De teksten hadden een heleboel kunnen redden, jammer genoeg is dat het zwakste punt: "Something's growing in my pants, as she looks into my eyes". "Just A Little Sign" is kort gezegd wel lekker, maar onorigineel en een single onwaardig, hier gaat de band geen nieuwe fans mee trekken.

Track 2 is een cover, "Sheer Heart Attack" van Queen. Het origineel kan ik me nu even niet voor de geest halen, maar deze versie klinkt zeker niet verkeerd. "Madness Of The Crowds" is oud materiaal, het nummer is namelijk in 2001 al als Japanse bonustrack voor "The Dark Ride" verschenen. Pure opvulling dus. Een leuk extraatje is wel de videoclip van "If I Could Fly", de single van het vorige album.

1. Just A Little Sign
2. Sheer Heart Attack
3. Madness Of The Crowds