• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Leeches Of Lore - Leeches Of Lore
Jaar van release: 2009
Label: Meteor City
Leeches Of Lore - Leeches Of Lore
Bij muzikale reizen denk ik toch snel aan bands als Pink Floyd. Dat was althans de muziek die mijn pa vroeger nog veel draaide. Een nieuw avontuur werd mij aangeboden in de vorm van de band Leeches Of Lore, een tweemansformatie uit Albuquerque, New Mexico. Op een EP na is deze naar zichzelf vernoemde plaat hun eerste product en daarom verwacht ik dat er geen enkele ziel is die ooit van deze band gehoord heeft.

Volgens omschrijvingen zou het gaan om een thrash/speed metalband. Nou, die omschrijving kunnen we het beste weggooien, want wie op deze band een etiketje kan plakken, krijgt van mij een hand en de welgemeende felicitaties. Leeches Of Lore speelt namelijk van alles. Of het nou metal, stoner, wereldmuziek of country is, het komt allemaal voorbij. Op I Am The Raptor zou ik zweren dat Deep Purple als speed metalband gereïncarneerd is. De genres mengen nauwelijks, maar wisselen elkaar uitstekend af alsof het niets is. Het is onsamenhangend, maar nergens klinkt deze eclectische muziek onlogisch. Alsof het allemaal volstrekt normaal en natuurlijk is.

Of je nu als Alice door Wonderland gaat, of over verlaten vlaktes dwaalt en hoge bergen beklimt laat ik aan je eigen fantasie over. Leeches Of Lore neemt je in ieder geval naar een wereld voorbij dromenland. Vijftig minuten pure muziek (waarbij minimaal gebruik is gemaakt van digitale hulpmiddelen) is wat je voor de kiezen krijgt. Leeches Of Lore gebruikt misschien niet de meest originele riffs, maar dat is ze vergeven. Een klein minpuntje is misschien dat je niet makkelijk even een nummer apart opzet, maar ook daar valt mee te leven. Wie op zoek was naar iets speciaals moet dit zeker eens een kans geven. Leeches Of Lore is zonder twijfel één van de grootste verrassingen van 2009.

1. Machrochelys Temminckii
2. I Am The Raptor
3. Cenozoic Death Waltz