Target - Mission Executed / Master Project Genesis
Jaar van release: 2009
Label: Stormspell Records
Ebay is een uitstekende optie wanneer je op zoek bent naar cd's en LP's die al lang niet meer in de reguliere handel te vinden zijn. Met een beetje geluk scoor je voor een prikkie de nodige zeldzame items om de gaten in de collectie op te vullen. Er zijn echter cd's die werkelijk voor de meest absurde bedragen van eigenaar verwisselen. Wat thrash metal betreft worden de hoogste bedragen nog altijd betaald voor releases van het Duitse Aaarrg label. One Nation Under God van Last Descendants gaat regelmatig weg voor bedragen rond de vierhonderd dollar en ook de albums van Living Death brengen doorgaans kleine fortuinen op.

Waarom ik dit nu allemaal vermeld heeft vooral te maken met de prijs waarvoor Master Project Genesis (1988) van dit Belgische Target meestal over de toonbank gaat. Prijzen rond de tweehonderd dollar zijn geen uitzondering en van het debuut Mission Executed (1987) is zelfs nog nooit een officiële cd-uitgave verschenen. Daarom mogen we nu weer met de blote knieën op het bidkleed zakken om het Amerikaanse label Stormspell Records te danken. De man achter het label heeft er namelijk in samenspraak met het oude label en de heren van Target voor gezorgd dat werkelijk al het ooit uitgebrachte materiaal van de band keurig op dubbel-cd verschenen is. Een fantastisch idee, want het zou werkelijk doodzonde zijn wanneer dit spetterende werk voor eeuwig in de prijzige vergetelheid raakt.

Goed, toegegeven, Mission Executed klinkt qua productie vandaag de dag misschien wat gedateerd, maar dat doet eigenlijk niets af aan de kwaliteit van de nummers. Mission To The Andes en het afwisselende They Walk In Front maken qua compositie ook nu nog korte metten met het meeste andere thrashwerk dat uit België afkomstig is. De klanken doen regelmatig denken aan het latere (en dus meer technische) werk van Living Death, hoewel Target wel wat minder baldadig en meer genuanceerd klinkt. De Belgen strooiden ook op het debuut al met technisch hoogwaardige riffs en koppelden deze stukken aan meer straight forward thrashpassages. De muziek klinkt avontuurlijk, heeft vaart en regelmatig giert een lekker ouderwetse gitaarsolo uit de speakers. Het demomateriaal uit 1986 sluit daar goed op aan, hoewel deze nummers vanzelfsprekend wel een stukje rauwer klinken.

Natuurlijk veren de meeste liefhebbers op bij de tweede cd in het pakket en dat is logisch. Master Project Genesis behoort in mijn optiek samen met Inferior To None van Cyclone tot de beste metalplaten uit België. Target is op deze plaat hoorbaar beïnvloed door een labelgenoot als Mekong Delta, maar de band geeft toch een eigen draai aan het geheel. Sterke tech-metalkrakers als Ultimate Unity en Secret Of The Dome hebben misschien wat tijd nodig om zich in je hersenpan te nestelen, maar wanneer de ladingen breaks, tempowisselingen en complexe riffs eenmaal bezonken zijn, dan is het genieten geblazen. Zanger Steve Gray zingt bovendien een stuk veelzijdiger dan de vocalist op de debuutplaat, waardoor er af en toe zelfs wat pakkende momenten opduiken. Dat is dan ook de kracht van deze Belgen. Ze weten op een prachtige wijze melodie, ongekende techniek en rauwe energie samen te smelten tot een furieus totaalgeluid.

Persoonlijk ben ik ontzettend blij met deze re-release. Bovendien ziet alles er in de beste Stormspelltraditie weer piekfijn uit, vooral waar het aankomt op het dikke boekje. Daarin vinden we een heus interview met gitarist Franky van Aerde en eindelijk ook de teksten van alle nummers. Teksten die overigens ontbraken bij de oorspronkelijke versie van Master Project Genesis. Heb je thrash metal liever simpel en beukend, dan kun je deze dubbelaar misschien beter links laten liggen, maar wanneer je nog altijd smult van bands als Toxik, Mekong Delta en Coroner, dan hoort deze prachtige release gewoon in je collectie thuis. Nu maar hopen dat Stormspell ook die andere peperdure zeldzaamheden weer fatsoenlijk op cd uitbrengt.

Tracklists:

Mission Executed
1. Mission To The Andes