• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Thorondir - Düsterwald
Jaar van release: 2009
Label: CCP records
Thorondir - Düsterwald
Thorondir is een epic/pagan metalband uit Waldsassen, Bavaria. Ze bestaan sinds 15 juli 2007 en omdat ze pas in de winter een oefenruimte konden vinden, staan ze sinds het voorjaar van 2008 op de planken. Een jonge band dus, maar wel gemotiveerd genoeg om een plaat op te nemen en uit te brengen bij CCP Records. De naam Thorondir vind ik overigens erg mooi en een rondje internet leert mij dat hij een personage was uit Tolkien’s ‘Midden-aarde’. Hij was de 22e stadhouder van Gondor. Onze Oosterburen maken echter geen metal geïnspireerd op Tolkien, maar zij gebruiken de oude Germaanse mythologie en tradities voor hun teksten.

Dan nu de muziek zelf; daar word ik niet erg vrolijk van. Het lijkt alsof de bandleden pas begonnen zijn met spelen, want erg technisch is het niet. En door het simpele karakter van de nummers wordt het al gauw eentonig en saai. Gelukkig duurt ieder nummer gemiddeld zo’n drie minuten en is Düsterwald dus met een halfuurtje afgelopen. Zelf zegt Thorondir beïnvloed te zijn door bands als Ensiferum, Falkenbach en Equilibrium. Ik moet onbewust ook denken aan Thronar vanwege de afwisseling tussen growls en clean vocals. Toch mist Thorondir een bepaald vuur en het is net allemaal iets te braaf. Ik hoor geen spannende solo’s, brute uithalen of gave riedeltjes. Hoewel de band probeert een bepaald gevoel aan de nummers mee te geven, komt het niet over en het is het allemaal net niet.

Ben je groot fan van eerdergenoemde bands, dan zou je Düsterwald een kans kunnen geven. Ik raad je aan om dan naar het epische titelnummer te luisteren, wat naar mijn idee het beste nummer van het album is. Houd er wel rekening mee dat dit in alle opzichten een debuut is. Niet alleen rammelen de nummers en het geluid aan alle kanten, maar ook is het hoesje knullig gephotoshopt en bevat het foto’s van vikingen in hun blote bast. En zelfs daar kan ik weinig positiefs over zeggen.

1. Naves Draconum
2. Gods From The Past
3. Schwarze Schwingen