Thornus - Screaming Silence... Whispers Within
Jaar van release: 2008
Label: Eigen beheer

Bands die beïnvloed zijn door Metallica, Black Sabbath en Iced Earth zie je niet vaak in ons eigen land, al is het alleen maar door het feit dat ik al die death metal en grindcore bandjes wat zat begin te raken. Zo ook het Nijmeegse Thornus, dat kennelijk al sinds 1998 bezig is en nu met Screaming Silence… Whispers Within… haar tweede demo aan de man brengt. Het kwartet bevat twee gitaristen (waavan er 1 zingt), bas en drums: zoals metal volgens Thornus gespeeld moet worden. En ach, getuige Metallica en Megadeth zou ik daar absoluut niet tegenin willen gaan.

Er staan 3 songs op deze demo te vinden, waarvan het eerste nummer Cries Of A Lycan nog wat saai aandoet, tot rond de 4 minuten de Sabbath-riffs plaats maken voor een afsluitend thrash metal spektakelstukje. Within Closing Eyes opent wederom met Iommi-riffs om vervolgens los te barsten met stukken wederom furieuze gitaarpartijen en roffelende drums. Afsluiter Struggle Of Innocense opent met doomachtige leadpartijen en marcherende riffs om zo sterk aan de oude Iced Earth te doen denken. Na een eveneens Schafferiaans semiakoestisch middenstuk klinken er echter ietwat misplaatste screams, die het nummer meer aan het oudere My Dying Bride werk doen denken, maar vervolgens het nummer wel laten overgaan in een mooi uptempo stuk met lekkere gitaarsolo.

De cleane zangstem van Dave Relou, die duidelijk beïnvloedt is door James Hetfield en Matthew Barlow, klinkt in een aantal gevallen nog wat geforceerd waardoor voornamelijk de uithalen niet lekker uit de verf komen. De productie is demo kwaliteit, maar de instrumenten zijn zeker goed te onderscheiden. Met de instrumentale vaardigheden van de bandleden zit het in ieder geval goed en de band klinkt goed op elkaar ingespeeld.

Persoonlijk bevallen de thrash metal stukken me het beste, dus ik ben dan ook zeer benieuwd welke richting de band uiteindelijk naartoe zal groeien. Met verbeterde zang en verbeterde productie moet het voor de oldschool liefhebbers in ieder geval in de toekomst in ieder geval een welkome aanvulling zijn voor de relatief kleine heavy metal scene in ons eigen land!

1. Cries Of A Lycan
2. Within Closing Eyes
3. Struggle Of Innocence