The Lamp Of Thoth - Cauldron Of Witchery
Jaar van release: 2008
Label: Eyes Like Snow
De debuutalbums van Black Sabbath, Iron Maiden en Metal Church bevatten legendarische lijfsongs die naar de groep vernoemd zijn en een vaste waarde vormen in de setlist van deze bands. The Lamp Of Thoth presteert het om op de eerste EP eveneens zo’n lijflied te produceren dat zelfs als de band jarenlang actief blijft, ongetwijfeld een publieksfavoriet zal blijven. The Lamp Of Thoth is namelijk een mid-tempo doom metal stamper die verrassenderwijze de pan uit swingt en de luisteraar spontaan verleidt tot het uitvoeren van een wilde doom dans.

Het vette geluid van deze Engelse formatie houdt het midden tussen het oude Black Sabbath en Candlemass. De songs klinken alsof ze begin jaren tachtig zijn geschreven en opgenomen. Het zal daarom geen verbazing wekken dat het drietal een nummer van Cirith Ungol covert. Het leuke is echter dat de keuze is gevallen op de titelsong van Cirith Ungol’s debuutalbum Frost & Fire, waarop die band nog vrij up-tempo heavy metal speelde in plaats van de logge doom waarmee ze bekend zijn geworden. The Lamp Of Thoth speelt het van oorsprong dus redelijk snelle Frost & Fire tergend langzaam en geeft er zo een nieuwe draai aan.

Tussen de beide besproken nummers in zit met Sunshine nog een goede, maar onoriginele eigen compositie verstopt met riffs die wat al te bekend voorkomen. The Miskatonic Foundation bracht dit drietal songs vorig jaar op vinyl uit in een gelimiteerde oplage van enkele honderden exemplaren. Voor de cd-release heeft Eyes Like Snow twee bonustracks toegevoegd. Die kun je het beste zo snel mogelijk vergeten, want het gaat om een abominabele live-registratie van twee mindere composities met belachelijke teksten en een waardeloze geluidskwaliteit.

De opnames lijken met een goedkope voicerecorder of mobiele telefoon in een café te zijn gemaakt. Ze tonen aan dat Randy Reaper geweldige riffs uit zijn gitaar kan toveren en dat The Overtly Melancholic Lord Strange ook live een krachtige hoge stem heeft, maar als je deze nummers één keer gehoord hebt, zul je ze niet meer willen afspelen. Wanneer je de twee bonustracks buiten beschouwing laat, houd je echter een leuke mini-cd van een kwartier over, waarvoor de onderstaande score van toepassing is.

1. The Lamp Of Thoth
2. Sunshine
3. Frost & Fire