• Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Inveracity - Extermination Of Millions
Jaar van release: 2007
Label: Unique Leader Records
Inveracity - Extermination Of Millions
Zoals bijna alles wat uit Griekenland afkomstig is, is ook Griekse deathmetal over het algemeen bijzonder de moeite waard. De mythologische achtergronden, de warme atmosferen, zelfs de traditionele hap, dit alles kent doorgaans in grote of mindere maten de terugkoppeling richting de muzikale zaken die uit Griekenland stammen. De beste grunt komt per slot van rekening uit en maag vol vlees en knoflooksaus.

Cultureel verantwoord is de Griekse Inveracity eigenlijk maar weinig. Het geluid van de band heeft veel meer weg van een USDM-afstammeling, maar kent wel een diepe, warme en lome klank die het geluid bijzonder prettig maakt. Een kille sound zou een album van zo`n band te onpersoonlijk, standaard en machinaal maken, zaken waar de dit jaar uitgekomen Extermination Of Millions geen last van heeft. Hoewel deze cd niet uitblinkt in technische, progressieve of wispelturige capaciteiten is Extermination Of Millions tóch een cd die voor plezierige muziekmomenten zorgt. Dankzij de zeer prettig in het gehoor liggende sound, de evenwichtige nummers, de goede instrumentale verhoudingen, een duidelijke doch smerige productie en een flinke vaart en beukgehalte komt Inveracity bovengemiddeld voordelig weg met muziek die toch wel vaak naar de eenheidsworst neigt. De brute death van Inveracity weet een half uur lang aan genoeg bruuske doch prima oorbare noten te komen. Geen muziek om diep over na te denken, aangename consumptie zonder achterliggende filosofieën is hier een betere en raadzame optie.

Wie het debuut Circle Of Perversion al kon waarderen zal Extermination Of Millions ongetwijfeld eveneens in de armen sluiten. Ten opzichte van de voorganger is deze cd sowieso stukken beter. De productie heeft flinke progressie geboekt, het geluid is minder zompig en de gutteral grunt heeft plaats gemaakt voor nog altijd compromisloos bonecrushend maar minder modderslurpend gebrul.

Al met al mag hier best een ouzo op genuttigd worden. Of twee, of drie, of...

1. Exposing The Semihumans
2. Visions Of Coming Apocalypse