• Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Black Funeral - Waters Of Weeping
Jaar van release: 2007
Label: Behemoth Productions

Black Funeral - Waters Of Weeping

Drone-achtig geluid, dissonante riffs en een vage, wanhopige schreeuw op de achtergrond, vormen de introductie van dit meesterwerk van Black Funeral. Waters Of Weeping is een sterk staaltje black metal, met veel andere invloeden. De band heeft dit album bedoeld als een driedelig ritueel, om de demon Chioa op te roepen. Zowel muzikaal als tekstueel wordt dit concept op Waters Of Weeping tot in de puntjes uitgewerkt. De teksten en muziek dienen hier een hoger doel; alles werkt toe naar de ontknoping in het laatste nummer. Wat dat voor ontknoping is, mogen jullie zelf ontdekken.

Wat er na de introductie op je af komt, is op zijn zachts gezegd apart te noemen. Een muur van geluid, waarin het gebruik van de drumcomputer er soms met kop en schouders bovenuit steekt en erg contrasteert met de rest van de muziek. Mid-tempo muziek, met versnellingen op het moment dat catchy, melodieuze passages opduiken. De zang is opvallend; gesproken tekst, gegrom, gefluister, vervormingen, meerdere stemmen door elkaar, alles komt hier aan bod. Dan evolueert de muziek. Het lijkt directer te worden en mysterieuze riedeltjes worden verweven met het achtergrondgeluid. Het grijpt je. Dat de drumcomputer een uitstekende keuze is geweest, is hier goed te merken, want veel veranderingen in dit album worden door de drumcomputer gestuurd. Zo ook hier, de drums komen meer naar de voorgrond en de intensiteit van alle muzikale aspecten wordt vergroot. Dan wederom dissonante riffs, om het mysterieuze aspect nogmaals te vergroten. Opvallend is de verandering van de zang aan het einde van het eerste deel. Het krijgt een wanhopige ondertoon, wat versterkt wordt door het plotselinge bedompte geluid in dit nummer. Verliest hij zijn grip op het ritueel?

Het roer wordt omgegooid en mysterieuze sferen maken plaats voor orthodoxe elementen. Kerkgezang en een heel ander scala aan muzikale aspecten komt hier aan bod. Wederom het drone-geluid, maar dit keer doorspekt met zware, verstoorde riffs. Veel ruis en weinig melodie. Waar in het eerste deel de ritualist de speelbal van de muziek leek, heeft hij hier een zekere mate van controle gewonnen. Hij kent zijn plaats, hij kent zijn kracht en stuurt hierop het ritueel. Chaos heeft plaats gemaakt voor beheersing. Verderop in dit deel komt de mysterieuze melodie weer terug en wordt gespeeld met pakkende beats, een stiltemoment en een aardige verhoging in het volume. Vooral dit laatste aspect is opvallend, aangezien het aan het begin van een nummer toegepast wordt. De muziek is hier hard en kil, maar krijgt al snel meer diepgang en warmte door de rituele zang. De uitvoering van het ritueel lijkt voorspoedig te gaan, want op het einde van dit deel krijgt de protagonist antwoord van de andere kant: “We are the ones that dwell within.”

In het laatste deel hebben we weer te maken met een volledige verandering van het geluid. Snelle beats en vreemde geluiden worden hier geïntroduceerd, maar alle eerder genoemde muzikale aspecten komen ook terug. Hoe er met ruis gespeeld wordt, is op veel momenten erg opvallend. Ook opvallend is het moment waarop de gitaren wegvallen en alleen drums en zang te horen zijn. Voor de rest wordt er in dit deel op een hele indrukwekkende manier op de gitaren gespeeld (door Sheikh Abd'ajjal, van Vrolok). Langzamerhand wordt dit deel meer opzwepend en lijkt het ritueel nu toch echt zijn einde te naderen. Nog even wordt het volume opgeschroefd en komt het ritualistische aspect heel goed uit de verf. Dan is het zover. De muziek gaat over in een ambient-achtig geluid en het ritueel is ten einde. “I offer freedom!”

I The Angel Of Poison And Death SMAL 131
1. INTRO – Qemetiel And Belia’al
2. Nehemoth – MALKUTH (NAMVTh) – Earth