Burn in Silence - Angelmaker
Jaar van release: 2006
Label: Prostethic Records
Burn in Silence - Angelmaker
Het grootste bezwaar tegen de zogenaamde NWOAHM (New Wave of American Heavy Metal) is wat mij betreft dat 9 van de 10 bands compleet inwisselbaar zijn. Men neemt een hardcore zanger die ook wat cleane zang kan voortbrengen, pakt wat At the Gates achtige riffs, gooit er nog wat hardcore breakdowns tegenaan, zet wat piercings en tattoeages en als finishing touch gaan ze naar de plaatselijke kapper om een trendy kapsel aan te meten. Uiteraard zitten er prima bands tussen, maar het overgrote deel is de moeite niet in mijn ogen. Burn in Silence, uit Massachusetts, zit wat mij betreft hier ergens tussenin, zonder teveel uiterlijk vertoon qua piercings en kapsels, maar wel qua muzikale invloeden.

Muzikaal gezien is het overgrote deel van de ingrediënten namelijk aanwezig om ingedeeld te worden bij ‘een van de vele’. Burn in Silence voegt aan deze ingrediënten dan wel een hoop keyboards, een lichtelijk Fear Factory-sausje (cleane zang en het af en toe behoorlijk machinale geluid) en nog wat dissonante riffs (Meshuggah) toe waardoor het album niet compleet op de grote hoop kan. Echter vervalt men te vaak in datgene wat we al veel te vaak hebben gehoord van honderden andere bands. Speltechnisch valt er niets op aan te merken, het geheel klinkt productioneel erg goed, en vooral drummer Darren Cesca zit op zijn tijd erg indrukwekkend te trommelen. Af en toe komen er behoorlijk pakkende melodieën voorbij (vooral in het tweede nummer Rebirth) en beide gitaristen zijn hun instrument behoorlijk meester en spelen in vergelijking met andere bands een stuk minder leentjebuur bij At the Gates en consorten. Echter staan er maar erg weinig echt memorabele momenten op deze cd. De Dimmu Borgir achtige pompeuze keyboards zijn in het begin nog wel uit te houden, maar beginnen naarmate dat het album vordert echter hoe langer hoe meer te irriteren en voegen doordat ze vrij inspiratieloos ingespeeld zijn eigenlijk niets toe.

De devote metalcore fan zal hier zeker wat naar zijn of haar gading in vinden. Persoonlijk heb ik het wel een beetje gehad met dit soort muziek, al is Burn in Silence zeker geen slechte band. Hoop alleen dat men op volgende releases iets meer een eigen gezicht gaat tonen, en wat memorabelere songs gaat schrijven. Dat ze dat in zich hebben laten ze op dit album veel te weinig zien.

1. Lines From An Epitaph
2. Rebirth
3. The Age In Which Tomorrow Brings