Saturnus - Veronika Decides to Die
Jaar van release: 2006
Label: Firebox Records
Saturnus - Veronika Decides to Die
Een plaat als Veronika Decides to Die is simpelweg de reden waarom ik al jaren metal luister. De melancholieke tonen die door de speakers sijpelen, dringen door tot het diepste van je ziel. En ja, dat is dan ook zeker één van de meest voortreffelijke eigenschappen van het doomgenre. Ook kan ik nu al zeggen dat als je zelf een doomliefhebber bent, je deze review vanaf nu niet meer hoeft te lezen. Ren onmiddelijk naar de platenboer en zorg dat je het derde full-length album van het Deense Saturnus in je handen/klauwen/poten krijgt.

Achter Veronika Decides to Die zit meer dan zes jaar vakmanschap. De Deense heren hebben deze jaren besteed aan het voltooien van de nieuwe songs, maar werden ook nog eventjes afgeleid door een aantal line-up wisselingen. Saturnus is wederom een sterke formatie met een nog veel sterker nieuw album. Het album is vernoemd naar de gelijknamige roman van Paulo Coulho en straalt net zo’n intens verdrietige en ongelukkige sfeer uit als het boek schijnt te doen.

De muziek is zó intens dat je na en tijdens het luisteren niet anders kan doen dan in een zware sfeer achterblijven. En laten we wel wezen, dit excuus voor een zomer helpt ook niet echt mee. De zware windstoten en de striemende regen die de ramen geselen, dit alles maakt duidelijk wat voor een sfeer Veronika Decides to Die achterlaat. Heerlijk! Doom zo traag als dikke stront…

Alle acht songs staan garant voor kwaliteit en ik kan geen mindere noot op het album ontdekken. Favorieten zijn de opener I Long, maar ook Rain Wash Me en Embraced By Darkness. Simpelweg omdat deze nummers alle goede kwaliteiten van Saturnus in een geweldig mengsel gieten. Prachtige, epische keyboardsounds, treurige gitaarsolo’s en welhaast wenende vocalen.

Zoals ondertussen wel duidelijk moet zijn is Veronika Decides to Die een absolute must-have. Rest me nog één ding te zeggen: niet geschikt voor mensen met zelfmoordneigingen of een andere staat van geestelijke gezondheid die een dergelijke zware gemoedstoestand niet aan lijken te kunnen.

1. I Long
2. Pretend
3. Descending