• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Torture Wheel / Uncertainty Principle - split cd
Jaar van release: 2003
Label: NULLL Records
Dit is de eerste van een aantal recensies van releases uitgebracht door NULLL Records, een label dat zich richt op de betere dark ambient, funeral doom, drone, experimental, noise en soundscapes die de underground te bieden heeft. NULLL is een initiatief van de Vlaamse muzikant Stijn van Cauter en brengt goed verzorgde, scherp geprijsde cd-r's uit, in dit geval een split cd van Torture Wheel en Uncertainty Principle.

Torture Wheel is een project van de Amerikaan E.M. Hearst, wellicht bij een enkeling bekend van de band Wraith of the Ropes. Voor dit project heeft hij echter alle instrumenten voor eigen rekening genomen. Het resultaat is redelijk eigenzinnige funeral doom waarin invloeden van zowel Stijn van Cauters extreme werk als naar verhouding meer gematigde bands als Esoteric en Shape of Despair doorschemeren.

Broken By the Wheel begint als een karakteristiek funeral doom nummer met een opmerkelijke spookachtige sfeer. Naargeestige synths en een monotone gitaarslag als een schijnbaar oneindige monochrome muur van metaal die zich tot aan de horizon uitstrekt. Los van de titel wekt het stuk beelden op van duistere hemelen en in mist gehulde landschappen. Na vier minuten wordt het nummer iets ritmischer en wordt de luisteraar getrakteerd op mysterieuze, verontrustende klanken die maar net binnen de grenzen van het menselijke waarnemingsvermogen vallen. Torture Wheel slaagt goed in het stimuleren van de fantasie, waardoor het luisteren naar de monotone doom evenzeer een visuele als een auditieve ervaring is.

Met Shadow Sect laat Hearst zich van z'n meer genuanceerde kant zien, wat zich uit in een minder eenzijdige structuur en een grotere diversiteit aan synths. De op de achtergrond aanwezige gefluisterde vocalen fungeren als transportmiddel naar een vreemde wereld van ontastbare schimmen. Ook het laatste nummer, eenvoudig genaamd Mary, kent dat bezwerende, overweldigende aspect. De muziek van Torture Wheel beschrijven is uiteindelijk een onbezonnen zaak, en ik laat verdere pogingen daartoe dan ook maar achterwege. De kwaliteit van deze drie nummers spreekt voor zich. Liefhebbers van opslokkende, multi-gelaagde doom dienen deze band onmiddellijk te gaan aanbidden!

Uncertainty Principle is met zes albums en een split op z'n naam niets minder dan een begrip in de experimentele doom underground. Dit eenmansdictatuur, onder exclusieve leiding van S.P. White (Edge of Darkness, ThoraxEmbalmer, Dynamic System Collective), staat bekend om z'n onconventionele interpretatie van doom. Bezwerende drones, noisy distortion en duistere ambient gemanifesteerd in een stevig staaltje funeral doom.

Met het eerste nummer All These Moments Will be Lost wordt de toon zonder enig aarzelen standkrachtig gezet. Een onderlaag van gitzwarte noisy ambient met daarover zwaar verstoorde gitaarklanken en een demonische gefluisterde incantatie. Zeer opvallend is Antilight, een monotone doom-versie van Beethoven's Moonlight Sonata, en in het lange funeral drone opus Ouroboros schijnen invloeden van de oude Sunn O))) door. Ook de muziek van Uncertainty Principle is met z'n vele lagen aan hypnotiserende klanken een waar feest voor het oor, evenals een kwelling voor de zwakke geest.

Met 67 minuten aan bezwerende funeral doom vormt deze split cd niets minder dan een briljant geslepen diamant voor liefhebbers van de extreme doomstijl. De twee bands lijken precies aan elkaar gewaagd en de kwaliteit is dan ook gedurende de volledige speelduur erg hoog. Voor slechts zes euro te bestellen bij NULLL Records; het is werkelijk geen geld.

1. Torture Wheel - Broken By the Wheel
2. Torture Wheel - Shadow Sect
3. Torture Wheel - Mary