Sinds zijn oprichting in 1990 heeft schrijver, zanger en producent Ronan Harris zich met zijn geesteskind VNV Nation gestaag opgewerkt tot een van de grootste namen in de alternatieve elektronica-scene. Daarbij heeft de groep zijn stijl steeds verder verbreed en nieuwe invloeden omarmd, waardoor de EBM van weleer is aangevuld met invloeden uit de synthpop, darkwave en zelfs klassieke muziek (Resonance: Music For Orchestra Vol. 1). Met het in 2023 verschenen Electric Sun weet Harris opnieuw te verrassen door zijn veelzijdige aanpak, emotionele diepgang en verfijnde composities.
Voor de opvolger kiest Harris wederom niet voor de weg van de minste weerstand. Het originele plan is om een dubbelalbum uit te brengen onder de naam Construct // Destruct. Dat is ook de naam van de tour die VNV Nation in februari naar Eindhoven (Effenaar) brengt. Toch loopt de ontwikkeling anders, niet alleen door onvoorziene productieproblemen, maar ook door de ontwikkeling die de muziek tijdens het schrijfproces blijft doormaken. Om beide platen evenveel aandacht te kunnen geven, kiest Harris er uiteindelijk voor om ze afzonderlijk uit te brengen. Waar Destruct later dit jaar zal verschijnen, ligt Construct inmiddels al enkele maanden in de schappen.
Deze twaalfde langspeler klinkt direct vertrouwd, maar tegelijkertijd is de ervaring duidelijk hoorbaar in de verfijnde arrangementen en de aandacht voor details. Na een plechtig begin in de vorm van het intro Hymn volgen met The Spaces Between en het heerlijke Station 21 twee toekomstige publieksfavorieten. Beide tracks zijn sterk beatgedreven en staan vol prachtige synthlijnen, maar blijken tevens zorgvuldiger opgebouwd, gevoeliger en bedachtzamer (wat zich ook uit in de intrigerende, affectieve teksten). De contemplatieve, warme vocalen van Harris voelen als een warm bad en beide composities monden op grandioze wijze uit in een wonderschoon refrein.
In andere nummers kiest VNV Nation voor een stevigere aanpak. Het zweterige By Your Side is bijvoorbeeld in instrumentaal opzicht een donkerder nummer en heeft duidelijk potentieel als alternatieve clubhit. Qua stijl is de track vergelijkbaar met Control ten tijde van Automatic (2011). Ook Silence Speaks slaagt erin de luisteraar te transporteren naar hippe, alternatieve undergroundclubs dankzij de verrassend kille beats en broeierige ondertoon. Het vermakelijke Close To Heaven lijkt dan weer gericht op de grotere zalen. De tekst is geschreven voor live-optredens en het euforische gevoel dat hierbij kan ontstaan als je je durft over te geven aan de klanken. Met zeven minuten duurt het nummer overigens wel iets te lang.
VNV Nation heeft in het verleden al vaker bewezen te kunnen ontroeren met gevoelige composities. Op Construct weet de groep met het minimalistische Nothing More een emotionele snaar te raken, met een diep ontroerende tekst, waarbij ik me goed kan voorstellen dat het een helend en therapeutisch effect kan hebben op menig luisteraar. Ook in het afsluitende Frontier I II - met zeven en een halve minuut het langste nummer van het album - begint introspectief en sereen. De band neemt de tijd om op te bouwen. Het kalme begin wordt gedragen door de prachtige zang van Harris, die veel gevoel in zijn stem weet te leggen. Pas na een minuut of vijf ontkiemt het nummer richting een hoopgevende, met lichte, dynamische keyboardklanken omringde finale.
De productie van Construct is nagenoeg perfect. De sound is diep, verfijnd en kristalhelder, waardoor alle subtiele details de aandacht krijgen die ze verdienen en de plaat een zeldzame gerijptheid heeft. Construct is niet de meest uitbundige plaat van VNV Nation, maar wel een collectie ijzersterke, integere nummers, die hart en ziel hebben.
Tracklist:
1. Hymn
2. The Spaces Between
3. Station 21
4. By Your Side
5. Nothing More
6. Save Me
7. Close To Heaven
8. Silence Speaks
9. On Other Oceans
10. Frontier I II