Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    8 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • 9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
    8 juni:
  • Defaer en Overruled
  • Doodseskader
  • Into The Grave festival
Kalender
Vandaag jarig:
  • Alex Van Halen (Van Halen) - 71
  • Arnaud Gorbator Gorbaty (Alkemyst) - 48
  • Candice Night (Blackmore's Night) - 53
  • Eric Brittingham (Cinderella) - 64
  • Jim Sheppard (Nevermore) - 63
  • Joe Bonamassa (Black Country Communion) - 47
  • Pepper Keenan (Corrosion Of Conformity) - 57
  • Ricky Nelson† - 84
  • Vince McAllister (Pentagram)† - 69
Review

Svalbard - The Weight Of The Mask
Jaar van release: 2023
Label: Nuclear Blast Records

 -

Het uit Bristol afkomstige Svalbard is met The Weight Of The Mask al aan zijn vierde album toe, maar alle signalen wijzen erop dat dit wel eens de grote doorbraak zou kunnen worden voor het gezelschap. De post-hardcoreformatie rondom zangeres/gitariste Serena Cherry en zanger/gitarist Liam Phelan gaf dit najaar een sterk visitekaartje af tijdens het vermaarde Soulcrusher-festival te Nijmegen, toen deze nieuwe langspeler net een paar dagen uit was. Bovendien verschijnt The Weight Of The Mask via Nuclear Blast, waarmee het toch net wat makkelijker wordt om een breed publiek te bereiken. Ondanks de steun van zo’n groot label telt uiteindelijk echter de kwaliteit van de muziek. Wat kan de luisteraar verwachten van Svalbard?

In ieder geval een bijzondere sound, waarin veel verschillende stijlen terugkomen. In muzikaal opzicht put Svalbard zowel uit hardcore als uit black metal en shoegaze. De meest treffende beschrijving die ik kan bedenken, is dat Svalbard klinkt alsof Hatebreed en Harakiri For The Sky een muzikale samenwerking zijn aangegaan. Enerzijds zijn de riffs vaak loeistrak en ‘in your face’, op het opgefokte af, maar anderzijds strooien de gitaristen met heerlijke tremolopassages die aan het melancholische en emotionele werk van de Oostenrijkse post-blackmetalformatie doen denken. Ook tekstueel gezien combineert Svalbard invloeden uit verschillende subgenres. De nummers handelen over depressie, woede en angst – en de band draagt het hart op de tong.

Met openingstrack Faking It geeft het kwartet een sterk visitekaartje af. Het nummer staat vol vette, gedreven riffs, die wonderwel contrasteren met de melodieuze ondertonen. Ook in tekstueel opzicht maakt het nummer indruk: het nummer verhaalt over het moeten voorwenden van blijdschap in tijden van persoonlijke crisis. Op de beste momenten van het album (zoals het fantastische Lights Out en Be My Tomb) klinkt Svalbard als een emotionele achtbaan, waarbij de geweldige, loodzware riffs en breakdowns te luisteraar weten op te zwepen, maar waarbij de band net zo soepel schakelt naar bittere melancholie middels rustigere passages en post-rock-achtige tremoloriffs.

Cherry toont zich een verrassend veelzijdige vocaliste. Ze combineert in meerdere tracks, zoals Eternal Spirits en Defiance, haar woeste screams met melodieuze, bijna etherische cleane zang. In combinatie met de tremoloriffs horen we op dat soort momenten vleugjes Alcest en Mono in de sound. Die veelzijdigheid horen we ook in de rest van de muziek terug. Ook al ligt de basis van Svalbard in post-hardcore en post-blackmetal, de composities waaieren veel breder uit. Zo vormt het volledig clean gezongen How To Swim Down een fraai rustpunt in het muzikale geweld, hoewel de track tekstueel gezien behoorlijk donker is. Ook het mijmerende Pillar In The Sand begint met dromerige keyboards, om langzaam op te bouwen middels stuwende riffs en krachtig drumwerk.

Het is moeilijk om niet geraakt te worden door het expressionisme en de emotionele directheid waarmee de band te werk gaat. Door de puurheid en oprechtheid van de muziek wordt de impact van The Weight Of The Mask op de luisteraar des te groter. De diversiteit van de composities zorgt ervoor dat de speelduur van drie kwartier voorbij vliegt. De plaat heeft bovendien een uitstekende, loodzware sound meekregen. Het kan dan ook haast niet anders of The Weight Of The Mask betekent de doorbraak van Svalbard. Laten we hopen dat het de zangeres en overige bandleden in staat stelt met hun persoonlijke demonen af te rekenen.

Tracklist:
1. Faking It
2. Eternal Spirits
3. Defiance
4. November
5. Lights Out
6. How To Swim Down
7. Be My Tomb
8. Pillar In The Sand
9. To Wilt Beneath The Weight

Score: 84 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 21 januari 2024

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.