• Sarah Jezebel Deva (Cradle Of Filth) - 47
  • Tauno Nava (Herald) - 49

I Am Your God - SINister
Jaar van release: 2023
Label: Out Of Line Music

-

Gitaarheld Alexi Laiho mag dan in 2020 overleden zijn, dat betekent niet dat zijn nagedachtenis ook is verdwenen. De voormalige frontman en gitarist van Children Of Bodom heeft een flink aantal klassiekers op zijn naam en mag gerust gezien worden als een van de grondleggers van een zeer pakkende combinatie van melodieuze death metal met powermetalinvloeden. Vooral tijdens de hoogtijdagen van die band, in het eerste decennium van deze eeuw, hebben hele hordes enthousiaste jongelingen - ondergetekende incluis - hun eerste schreden in de wereld van de zware metalen gezet dankzij dit Finse gezelschap.

Ook tegenwoordig zijn er nog heel wat groepen die de stijl van Children Of Bodom in ere houden. I Am Your God is zo’n band. SINister is het tweede album van dit vijftal en verschijnt drie jaar na het debuut The Resurrection (2020). Beide platen worden uitgebracht door Out Of Line Music, een label dat zich eigenlijk meer richt op industrial en duistere elektro, maar de laatste jaren ook wat actiever bands tekent die zich op moderne vormen van melodieuze death metal richten (zoals Bloodred Hourglass). En in dat straatje past I Am Your God ook, want de muziek van het gezelschap bevat – naast veel kenmerken van Children Of Bodom dus - ook elementen van modernere groepen als Sonic Syndicate en The Unguided.

SINister is natuurlijk verre van origineel, maar de uitvoering is zeer solide. De lekker raspende strot van Julius Vetämäjärvi ligt prima in het gehoor en hij legt veel energie in zijn zang. Samen met gitarist Matti Hietala is hij bovendien verantwoordelijk voor de composities, die eveneens behoorlijk effectief zijn. Sterke riffs en zanglijnen in combinatie met vet, ondersteunend toetsenwerk en een hoge dosis energie zorgen ervoor dat de meeste nummers uitstekend uit de verf komen. Bij vlagen benadert de muziek het niveau van Children Of Bodom. Zo had Burden Of Blasphemy niet misstaan op een album als Are You Dead Yet? (2005). Verder doseren de mannen goed tussen melodieus gitaarwerk (de smakelijke leads in Jailbreak en de cleane, metalcore-achtige zanglijnen in The Warden) en enkele agressievere passages (het flitsende openingsnummer Warriors en het opgefokte Clash Of Beggars).

SINister is bovendien voorzien van een puike productie, die de muziek extra krachtig uit de speakers laat knallen. Lekker modern, maar niet compleet dichtgetimmerd, precies passend bij de sound van het gezelschap eigenlijk. Met een speelduur van een kleine drie kwartier waakt I Am Your God bovendien voor overdaad. Ondanks het gebrek aan originaliteit merk ik dat ik dit schijfje de laatste maanden regelmatig draai. En bij iedere luisterbeurt bevalt het materiaal beter – des te meer een teken dat deze heren goed zijn in wat ze doen.

1. Warriors
2. My Venom
3. Jailbreak